Svar: Løs afføring - 3 år, 11 mdr.
19. juli 2010
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære LM
Når børn har meget løs afføring, så skyldes det ofte en forkert sammensat kost. Det vil sige:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. grøntsager og groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af for fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Hvis I spiser meget sundt, spiser mange grøntsager, fedtfattigt kød, salater osv. så er der en risiko for at jeres dreng ikke får fedt nok. Selvom vi går meget op i at spise fedtfattigt, så er det ikke altid det bedste til børn, han har stadig brug for smør på brøddet, sovs til maden osv.
I en periode kunne du måske også prøve at tilbyde ham fiberholdigt brød uden hele kerner, for at se om det giver en forskel. Det behøver ikke være helt lyst brød, du kan sagtens købe brød med fiberindhold på 8-9% men som stadig er den lysere type - Schulstad Levebrød er f.eks. eksempel på dette.
Giv ham gerne frugt og bær dagligt, men ikke i meget store mængder. Giv banan, som kan virke lidt forstoppende og giv f.eks. tykmælk, A38 eller lignende surmælksprodukt med revne æbler som topping. De neutrale surmælksprodukter kan være gode til at stabilisere maven og så kan du søde selv med frugt. Netop revne æbler er også godt til at "samle en løs mave". :)
Giv ham så vidt muligt ikke slik, saftevand og søde sager. Hold jer til at man kun får dette en gang om ugen og det i afmålt mængde :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer alle sammen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske