Brev:
Afviser skeen inden hun har smagt
19. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Afviser skeen inden hun har smagt
Hej Helen,
Min datter er nu snart 8 mdr og vi er i fuld gang med at introducere forskellig mad.
Udfordringen består i at hun nogle gange bare afviser skeen INDEN hun har smagt hvad det er - så det er ikke nødvendigvis fordi hun ikke kan lide maden. Gode råd søges:-)
Hun er meget vild efter at spise selv og vil gerne bide, så hun får allerede nu rugbrødshapser til frokost - hun spiser ca en kvart rundtom - og så afviser hun. Giver jeg hende rugbrødsbælker eller æbler stykker i hånden bliver hun meget glad og spiser gladeligt videre?? Jeg ved hun ikke får nok "fast føde" i løbet af dagen, men hun virker så glad og tilfreds og sover rigtig fint.
Jeg tilbyder amning tidlig morgen, inden hendes to lurer og inden putning og om natten efter behov (jeg er også hendes sut:-)).
Hun får grød med frugtmos til morgenmad, rugbrød til frokost og grøntsagsmos til aften med fisk/kød - mos til dessert.
Hun har lige været sløj med feber og fik penicillin og lidt forstoppellse som følge deraf. Samtidig har hun fået to tænder. I den periode var det rigtig svært at få hende til at spise og der ville hun meget gerne ammes, hvilket jeg selvfølgelig gjorde.
Jeg vil helst ikke misse den tid hvor man kan få hende til at spise så meget forskelligt så jeg prøver virkeligt med en masse men det er svært når hun ikke altid vil spise.
Derudover har jeg et helt lavpraktisk spørgsmål - hvorlænge kan hjemmelavet frugtmos holde sig i køleskabet og hvor meget frugtmos må de får om dagen (antal spsk).
Min datter er meget nysgerrig og bider rigtig meget i det hun får i hænderne (til moderens store skræk). Hun tager nemt bider og vil gerne tygge.
Jeg ser frem til dine input:-)
På forhånd tak.
Venligst,
Prinsessens mor