Svar: Afviser skeen inden hun har smagt
19. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Prinsessens mor
Det er rigtig dejligt at du har fokus på at få introduceret så mange forskellige fødevarer som muligt, med den alder din datter har nu. Det er rigtig godt - jo mere variation du kan give hende, jo bedre er det og jo mere forebygger det kræsenhed senere hen :)
Det er meget fint, at du nu er begyndt med små brødhapsere og det er meget passende at hun spiser 1/4 rundtenom, ved siden af dette skal hun have grøntsagsmos med kød eller fisk. Hun er for lille til at kunne leve af "tyggemad" alene, hun skal stadig suppleres med skemad. Derudover må hun gerne få kogte grøntsager, pastaskruer, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg osv. til frokost, så hun netop får variation og ikke spiser et helt rundtenom med samme mad ...
Så når hun lukker munden, drejer hovedet og skubber maden væk, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at give hende noget andet, noget nyt og mere spændende :)
Når hun afviser skeen, så er det sandsynligvis fordi hun vil spise selv og derfor vil det være rigtig godt, at du giver hende mad i hånden og lader hende starte med det og derefter kan du så følge efter med lidt skemad :)
Det vil også være rigtigt godt at få indført lidt mellemmåltider i løbet af dagen, netop fordi hun udvikler sig meget lige nu, begynder at krybe og kravle og bruge sig selv mere og mere motorisk, så har hun brug for små hyppige måltider for at få sit energibehov dækket.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt og bær i hånden at sutte på, ½ bolle med smør i små bidder, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden amning
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende. Det er fint at hun spiser 1/4 rundtenom. Suppleres derudover med lidt godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, en kartoffelbåd fra aftensmaden, et par små rejer. Og derudover gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk - rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger at gumle på, tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos eller lidt tykmælk med frugtmos (først fra 9 måneders alderen bør komælk udgøre en større del, men lidt er okay), vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris med sovs, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), fiskefilet, laks osv. Mad med hakket kød og mild fisk, samt sovs er ofte godt til børn i denne alder. Der skal være både mos og mad i stykker - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker ... Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet. Det sikrer at det ikke er sult der gør at hun vågner og søger brystet ekstra om natten - hun skal ikke længere ammes midt nat
Ammes og puttes til natten ca kl.20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg lagt 4 amninger ind i denne plan og det er nok til at sikre din datters behov - faktisk bør hun i 8-9 måneders alderen trappe ned til kun at blive amme 3 gange i døgnet og i 10 månedersalderen vil 2 amninger være passende.
Ved at fjerne amningen om formiddagen, kan du lære hende at sove uden denne afhængighed. Det vil også give større appetit til at spise både formiddagsmåltid og frokost og amningen skal netop erstattes af et formiddagsmåltid.
Med hensyn til hjemmelavet frugtmos, så kan det normalt holde sig et par dage i køleskab. Det kan dog også fryses ned :)
Der er ikke nogen fast mængde af frugtmos din datter må få eller ikke få. Frugtmos og frisk frugt og bær skal indgå som en naturlig del af et varieret måltid og det kan gives som mellemmåltid - f.eks. om formiddagen sammen med jerntilskuddet. Eller det kan gives som topping på en grød eller et surmælksprodukt, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.
Nogle børn har brug for en del frugtmos for at holde maven igang, andre børn skal ikke have så meget, for så får de for løs mave ... Det er altså et individuelt skøn, hvad der er passende. Mere end 1 dl. bør hun dog normalt ikke få og som topping vil et par spiseskefulde normalt være meget fint.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske