Svar: Putning uden gråd?
19. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Rasmus´ mor
Tak for dit brev og din beskrivelse af Rasmus og rytmen for dagen. Når jer ser hvordan dagen hos jer hænger sammen, så sover Rasmus lige nu ofte 4 lure dagligt. Den sidste lur ligger ofte efter kl. 16 og det er sådan, at al søvn der ligger efter dette tidspunkt, naturligt vil "æde" af nattesøvnen. Enten ved at barnet går senere i seng, vågner midt om natten eller vågner meget tidligt.
Min umiddelbare tanke er at Rasmus ikke er træt nok til at sove, når I putter ham. Han sover så mange lure og så meget om dagen, at hans nattesøvn naturligt må forventes at være lidt kortere og dette bekræftes også i, at det er en protestgråd I oplever om aftenen, mere end en ulykkelig gråd. Han er ikke umiddelbart utryg, når han puttes. Han bliver frustreret og ked af det, fordi han ikke føler at han kan sove på det tidspunkt - og dette sandsynligvis fordi han har sovet så mange lure i løbet af dagen.
Vi kan godt være helt enige om at puttetidspunktet omkring kl. 20 er meget passende for hans alder, men det vil så være nødvendigt at I ændrer lidt på hans dagsrytme, så han nu ikke behøver sove mere end 2 lure dagligt. Det er helt okay at hans formiddagslur er den længste lur og han må gerne sove 2 timer der - men så burde han umiddelbart efterfølgende kunne holde sig vågen i lidt længere tid og ikke behøve putning igen allerede kl. 13 - men måske først kl. 14-14.30, hvor han så sover sin middagslur og derefter er vågen indtil han går til ro for natten kl. 20.
I skal være opmærksomme på, at når han gaber om eftermiddagen, så er det måske ikke fordi han er træt og skal puttes (ofte sover han jo også kun 30 minutter), så måske handler det mere om at han keder sig og at der skal ske noget, at han skal aktiveres og have mere mad, hvorefter han så kan sove længere og mere sammenhængende og kun få en lur.
Derudover tænker jeg at han måske har brug for at få lidt mere mad end han får lige nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, og giv også gerne små stykker af en bolle med lidt smør og ost. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9.30-10 og sover ca 2 timer som nu.
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, tun, makrel eller lignende. Vand af kop.
13.30-14: Mellemmåltid bestående af lidt frugtmos evt. lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping.
Flaske og puttes til middagslur kl. 14-14.30. Trilles i barnevogn og sover hvad han nu har behov for måske 1-1½ time
Eftermiddag 16: Tilbydes små bidder af en bolle med lidt smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop. Evt lidt frugtmos - kan i takt med at han bliver ældre tilbydes lidt tykmælk med frugtmos om eftermiddagen. Vand af kop.
Powernappen springes over her
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det vil være fint med lidt ris med sovs, lidt pasta, laks, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), kødsovs eller anden form for sovs på grøntsagerne er godt. Altså stille og roligt samme mad som I andre får, naturligvis stadig moset i en konsistens, somhan kan kapere. Tilbydes brødskorper, agurk, kartoffelbåd, kogte stykke blomkål eller broccoli at sidde med selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten - ammes som nu og sover videre.
Som I kan se, så har jeg flyttet lurene, så han i følge min plan sover senere end han gør hos jer lige nu. I vil sandsynligvis ikke kunne ændre på dette fra den ene dag til den anden, men I vil kunne flytte tidspunkterne med ca 15 minutter af gangen dag for dag og på den måde få hans rytme, hans indre ur ændret lidt, så han stille og roligt kommer hen til kun at sove 2 lure dagligt i stedet for 4 som nu.
Ved at putte ham senere om formiddagen, vil middagsluren naturligt kunne flyttes til senere også og det vil være oplagt at arbejde på, at hans to middagsluren fremover slåes sammen til en. I overgangsperioden, vil han naturligt have behov for sin powernap sidst på dagen og altså gå fra 4 til 3 lure og derefter til sine 2 lure dagligt og det er helt okay.
Det er dejligt at I har købt min bog - Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske