Brev:
Søvnen er svær!
19. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Søvnen er svær!
Hej Helen :)
Jeg er lige blevet medlem herinde. Har før fundet mange svar på spørgsmål jeg har sat med, men denne gang kan jeg ikke finde svar, så nu skriver jeg til dig :)
Min lille søn blev 5 mdr. for et par dage siden. Han blev født 3 uger for tidligt og var en lille spirrevip på 3040 gram. Men søvnen er den evige plage herhjemme. Når han bliver lagt (både om dagen og til natten), ligger han og vender og drejer sig, og vrider sig helt forfærdelig meget. Han bliver rigtig sur og til sidst så hysterisk at han er ved at blive kvalt i hans savl.
Vi startede med at ligge ham og sige godnat og nusse ham på kinden og gå. Første dag lå han og snakkede med sig selv i 10 min. og så faldte han hen. Ganske stille og roligt. Men det er som om han har regnet os ud nu. Jeg kan ikke længere bare lægge ham. Han begynder at græde næsten med det samme. Jeg har prøvet bare at lade ham ligge og nusse ham på maven. Men så snart han ser vi er i rummet bliver han endnu mere hysterisk og stopper ikke før vi tager ham op. Når han så er faldet til ro igen og vi lægger ham, starter det hele forfra.
Sådan her ser vores dag ud nu:
Tidlig morgen mellem 5:30-6:30 vågner og får flaske (jeg ammer ikke længere) Leger og snakker ca. 1½-2 timer. Sover igen. Vågner efter ca. 40 min.
Kl. 9: får flaske. Leger, snakker, pjatter osv. Sover igen efter 1½-2 timer, i 1 time hvis jeg er heldig.
Kl. 13: Får risgrød. Samme procedurer igen. Vi går gerne en tur her. Ud og få lidt luft begge to
Kl. 17: får flaske igen. Herefter Kan jeg ikke få ham til at sove. Hvis jeg er heldig sover han fra ca. 18:40 til 19:30.
Kl. 20: kommer i bad
Kl. ca. 20:30: får den sidste flaske og bliver puttet til natten og sover så indtil næste morgen.
Han spiser "kun" mellem 160-200 ml. hver gang. Kl. 13 når han får grød får han ikke flaske da han spiser hele skålen hver gang. Han sover hver gang ca. 40-50 min.
Jeg har prøvet at holde ham længere vågen og f.eks. fjerne luren mellem kl. 6 og 9, men han bliver så sur og helt umulig fordi han bliver så træt og fordi moren ikke bliver ved at være spændende.
Han vil ikke længere sove i vores arme, han kan ikke falde hen, men han vil heller ikke sove i hans seng. Jeg ligger ham med vilje ikke i barnevognen om dagen mere, da han kun vil sove der når vognen triller. Jeg er i syv sind. Og han virker (selvfølgelig) forvirret og irriteret når han hver dag skal igennem noget nyt. Han er et barn der har brug for faste tidspunkter og faste rutiner og rammer. Ellers bliver han ustyrlig og meget ked.
Jeg har også tænkt på at give ham grød 2 gange om dagen, men ved ikke hvordan jeg lige skal passe det ind.
Håber du kan hjælpe os :) Og må jeg lige tilføje du har en super lækker hjemmeside her :)
Knus Amtoft