Svar: Søvnen er svær!
19. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Amtoft
Velkommen til og tusind tak for dine pæne ord til mig :)
Når jeg ser din plan for dagen, så falder det mig umiddelbart i øjnene, at han altid får flaske, når han vågner af en lur og ikke får flaske som en del af sit putteritual. Den rytme vil jeg foreslå dig at lave om på.
Det vil være rigtig godt at du giver ham skemad to evt. tre gange dagligt nu, som du også er inden på, men skemaden skal gives først og mælken bagefter / inden næste lur, så han altid bliver lagt til at sove på fyldt mave. Det vil hjælpe ham til bedre at finde roen og overgive sig til søvnen og det vil også gøre at han begynder at kunne sove lidt længere tid.
Normalt vil jeg anbefale 2 måltider skemad, men da du fortæller at han spiser rigtig godt til frokost og her kan tage en stor mængde, så vil jeg faktisk foreslå dig, at du "deler portionen op", så han i stedet for at få 1-1½ dl 1 gang dagligt, i stedet får ½ dl. 3 gange dagligt. Det vil mængdemæssigt give det samme, men ved at dele måltiderne op, får du lettere vendt hans rytme og du får også gjort ham mere mæt dagen igennem og får varieret hans indtag bedre.
Det er helt naturligt at du ikke bare kan lægge ham, nusse ham på kinden og så gå - han kan ikke i kraft af sin alder, forholde sig til at skulle falde i søvn fuldstændig selv og har brug for hjælp til at overgive sig til søvnen - her er mælken en vigtig del. Også det at blive trillet i barnevognen, blive holdt, mærke dine hænder, tyngden af dine hænder, din kropsvarme, din ro osv. er vigtigt for at han kan give slip og falde i søvn.
Han har en alder nu, hvor han er meget bevidst om hvor du er i forhold til ham, om han er hjemme eller ude, i favn hos dig eller en fremmede - om han ligger alene eller om du er hos ham og det er helt naturligt at han protesterer højlydt over, hvis du er der og ikke tager ham op ikke reagerer på hans behov for nærhed og fysiske kontakt - for det er et naturligt stort behov hos ham :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 5/6: Flaske og kan måske sove lidt videre, måske er dagen nødt til at begynde der og det er helt okay.
Morgen 7-7.30: Tilbydes en lille smule grød, max ½ dl. evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til morgen/formiddagslur kl 8-9, sover her måske 1½ time - det vil sige den nuværende morgenlur og formiddagslur slået sammen.
Frokost 11.30: ½ dl Grød med lidt frugtmos eller mild grøntsagsmos, du må gerne variere så han hver anden dag får det ene og hver anden dag får det andet. Vand af kop.
Flaske kl. 12.30 og puttes til middagslur. Det er fint at putte ham i barnevognen og så går I begge en tur her, som I plejer.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover herefter dagens 3 lur som ofte er den korteste lur, sover måske kun 20-30 minutter.
Aften 18-18.30: ½ dl. mild grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. tidspunktet varierer efter hvor sen en 3. lur han har taget.
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne, den fylder ham ekstra op og kan meget vel gøre, at han begynder at sove bedre om natten og også sove lidt længere om morgenen, så han ikke vågner helt så tidligt og lettere kan springe morgenluren over.
Du fortæller jo at du har forsøgt at strække ham om morgenen uden held - men det hele hænger jo sammen, hele rytmen på dagen har betydning og størst betydning har det, at han får mælk inden han skal sove og ikke når han vågner.
Det er naturligvis lidt voldsomt lige at starte op med skemaden 3 gange dagligt fra den ene dag til den anden, så øg ham langsomt - men prøv netop for at få ændret lidt på rytmen.
Hvis han trives bedst med at få en morgenlur tidligt, så er det også h elt okay, så lad ham beholde den lidt endnu, men hold så stadig fast i, at når han så vågner af sin morgenlur, så skal han have skemad og så flasken inden han puttes til næste lur :)
Du kan også overveje at lægge hans daglige bad i løbet af dagen, enten formiddag eller inden middagslur, for at få ham til at sove bedre derefter. Så kan han igen få grød/mos, komme i bad og så få en flaske at sove på - og derefter forhåbentlig sove en lidt længere lur, der naturligt også vil påvirke rytmen og søvnen resten af dagen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske