Brev:
Søvnbehov og middagslur
19. juli 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Søvnbehov og middagslur
Hej Helen
Så er vi tilbage - der er jo altid noget man kan gå og spekulere på som forældre. Denne gang er det søvn.
Vi er lidt i tvivl om søvnbehov, nu hvor Emil er knapt 2½ - vores fornemmelse er at han sover i underkanten af hvad han bør.
Vi putter normalt Emil dvs. får nattøj på, børste tænder, læser etc fra 19.30, og så slukkes lyset ved 20.00. Her kan der så gå alt fra 5 min til en time inden han falder i søvn, men gennemsnitlig sover han vel kl. 20.30. Meget få gange vågner han i løbet af natten, og så er kun for at få en tår vand. På de slemme dage kalder han, kommer ud og laver alle mulige tricks for at få os ind til ham hele tiden. Han virker bare ikke træt, og vil allerhelst at vi sidder inden ved siden af, så han kan fortælle os alt muligt. Og de andre dage, ja så siger vi bare godnat og ser ham ikke før næste morgen.
Uanset hvornår han sover vågner han så typisk kl. 6.30 - +/- en halv time.
De sidste uger har han været meget svær at få til at sove middagslur. I vuggestuen er de begyndt at droppe det, hvis han ikke sover hurtigt. Han sover alt mellem 15 min og 2 timer. Hjemme putter vi ham og ser om han falder i søvn i løbet af 15-30 min. Hvis ikke, får han lov at komme op. Enkelte gange ruller vi en tur med ham - men det har vi aldrig brugt at gøre og det har aldrig være nødvendigt.
Der er absolut INGEN sammenhæng mellem længden på middagslur og hvor nemt han falder til ro om aftenen. I dag f.eks. sov han fra 21.00 - 05.45 og sov 1 time i vuggestuen - fra 12 - 13. Så ca. 10 timer i alt på en dag. Men stadig falder han først i søvn efter at have pludret løs i 45 min.
Kan det virkelig passe at han kan klare sig med 10 - 12 timers søvn i døgnet?
Er vores putning problematisk? Det svinger jo kraftigt hvor godt (læs: hurtigt) det går? Kan vi få ham til at slippe dagen på en eller anden måde - for det er det alt hans snakkeri handler om, tror vi.
Er det for tidligt at droppe middagsluren allerede??
Vi vil jo helst at Emil sov rigtigt godt og længe, så han fik de bedste muligheder for at vokse. For DET er jo stadig obs på og går til kontrol med.
Tanker og ideer modtages med kyshånd.
En anden ting: Emil er pludselig blevet suttoman - Lige indtil for et par måneder siden fik han den kun i sengen og spurgte aldrig efter den. Men pludselig vil han have sutten HELE tiden - og bliver helt ulykkelig når han ikke får lov. Hvad han ikke gør - den er kun til at sove med. Men han leder i hele huset efter en, slæber stole hen for at kravle op efter den - helt suttehungrende. Hvad kan det handle om?? Kan det være pga tænder (har jo stadig ikke så mange). Han burde jo i stedet gå væk fra det sutteri.
Sommerhilsner,
Rikke (som trods alt nyder at Emil så ikke vågner om natten - så hellere bøvlet ved putningen).