Svar: Søvnbehov og middagslur
19. juli 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Rikke
Ja der er altid noget at bekymres om og nye udfordringer at stå i, når man har børn :) Det hører med :)
Det er dejligt at høre, at Emil er begyndt at sove bedre og mere sammenhængende om natten - det må I nyde, når I kan :)
Du har ganske givet ret i at Emil har brug for at få bearbejdet en masse tanker for at kunne falde i søvn og at det er derfor han ligger og pludrer og fortæller en masse, inden han endelig overgiver sig til søvnen.
Det vil være meget fint netop at tale lidt om dagen, alle oplevelserne med ham, gennemgå lidt af det der er sket, både de gode ting og de mindre gode ting "i dag da du stod op, var du rigtig sulten, så spiste du en stor portion havregrød, ummm, det smagte godt. Så kom far og væltede mælken og det løb ud over bordet - sikke noget" og så griner I lidt af det. "så kom du i vuggestue og du legede med xx, det var sjovt, I kørte på biler og det er dejligt at køre scooter" så smiler og griner I, siger lyde osv. om det. "Men så faldt du og slog hul på knæet, AV!!, men så fik du plaster på og xx pustede" og så kigger i på plasteret på hans knæ og mindes det der skete.
På den måde kan du hjælpe ham med at få bearbejdet nogle af dagens oplevelser og nogle gange er det bedre at gøre sådan, end at læse godnathistorie. Andre gange fungerer det bedre netop at læse en historie, en bog han kender og har hørt mange gange, fordi netop genkendeligheden får ham til at falde til ro og føle sig tryg.
Du skal også være opmærksom på at børn på Emils alder ofte begynder at blive lidt bange for mørke og bange for små dyr. Det betyder at han kan have brug for lidt dæmpet belysning på værelset og at døren står åben, så han kan høre at I er der, at der er lys i gangen osv. og han kan orientere sig. Dette gælder både når han skal sove og når han nogle gange vågner om natten af en drøm.
De små dyr kan være en flue der flyver rundt og summer på værelset, det kan gøre ham meget bange og man kan nogle gange se en næste panisk reaktion ... Det er helt normalt og et led i hans udvikling.
Hvordan putningen forløber afhænger normalt også af, hvordan barnet har sovet om dagen. Hvor meget barnet har sovet og hvor sent middagsluren ligger.
Gennemsnitligt vil et barn på 2 år have brug for at sove 13 timer i døgnet og et barn på 3 år have brug for at sove 12 timer i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere.
De fleste 2 årige vil normalt have brug for en middagslur og sover ofte 1-2 timer midt på dagen. I 3 års alderen er behovet ca 1 time og netop i denne alder begynder middagsluren ofte også at blive sprunget over. Det sker dog, at børn også i 2 års alderen springer luren over og jeg synes det er meget fint, at de i vuggestuen ikke holder fast i at han skal sove - når han tydeligvis ikke kan og hellere vil lege.
Det samme gælder derhjemme, det er vigtigt at være fleksible. Dog vil jeg sige, at det er vigtigt at han får hvilet sig midt på dagen og at 15 minutter måske er lidt nok at forsøge ... Sæt jer hos ham i dobbeltsengen, læs en historie og hold fast i at han skal ligge og slappe af imens I læser. Hvis han leger, hopper rundt osv. får han ikke historie, han skal lægge sig ned og lytte stille til det I læser. Ofte vil det hjælpe og roen falder over ham og han falder i søvn og gør han så ikke, så har han fået slappet lidt af og så må det være sådan.
At han søger sutten ekstra meget i øjeblikket hænger sandsynligvis sammen med netop udviklingen, begyndende angst for mørke, små dyr osv. Der er lidt flere fare i verden og det kan være svært at imødekomme alle dem og her er sutten tryg og god. Prøv om I kan erstatte sutten med noget andet, en særlig bamse eller noget, som han kan trøstes med og finde ro med i løbet af dagen, så han netop kun får sutten til natten. På den måde får I stadig anerkendt hans tydelige behov for tryghed.
Et stort behov har han jo, når han leder efter sutten og gør sig alverdens anstrengelser for at få den .. måske kan I også give ham den kortvarigt, lige lade ham sutte lidt og så lægges den på plads og ligger så og venter på at det bliver puttetid igen ...
Prøv også med alternativer, hvis det er tandfrembrud eller lignende, som du er inde på - det kunne være at få et stykke frugt, et dejligt stort rødt jordbær, eller måske et stykke agurk :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske