Brev:
Meget uroligt og træt barn
19. juli 2010
Alder:
2 mdr.
Meget uroligt og træt barn
Hej Helen
Vi har en dejlig lille dreng på 2 mdr (født d.20/5 2010), som er meget svær at aflæse - eller vi er ihvertfald ikke særligt gode til at læse hans signaler. Han har meget svært ved at falde i søvn, vil ikke give sig hen til søvnen, og spjætter og vejrer med hovedet og spytter sin sut ud konstant. Han brokker sig også en del, og virker rigtig utilfreds.
Han sover "ok" om natten, dvs. han sover hos mig, og virker til at få ro af, at jeg er tæt på og at der er et bryst tilgængeligt, selvom jeg prøver at overholde "3 timers-reglen" for at det ikke giver uro i maven. Han sover først godt fra ca. en 23.30 tiden og vågner ved en ca. 8 tiden næste dag (med ca. 3-4 spise-opbrud igennem natten/morgen)- han vågner dog ca kl 4.30 og er meget urolig, på samme måde som han er om dagen, og har svært ved at falde til ro, dog sker det efter ca. halv time - 3 kvarter at han falder til ro igen.
Vores sundhedsplejerske synes umiddelbart ikke at det taler for at det skulle være maven han har bøvl med, da han tager hverken for lidt eller for meget på, han vejer nu 6100 og 63 cm., (4170 og 56 cm ved fødsel).
Har været til kiropraktor med ham, da jeg har hørt om andre med børn der havde "symptomer" som vores dreng, og de tog til kiropraktor og fik det løst. Han blev født som stjernekigger, og derfor mener kiropraktoren at det har efterladt ham med en stiv og øm nakke. Det har også hjulpet at være til behandling ved kiropraktor, han virker knap så ulykkelig, men er altså stadig vildt svær at læse.
Fx. når vi pusler/snakker så både gaber han og virker træt, men vil stadig gerne holde øjenkontakt og smile osv.- og så ved man ikke om man skal putte ham eller om han stadig trænger til stimulation, og derved enten putter for tidligt eller putter ham og han så trænger til mere kontakt. Nogle eftermiddage/aftener, som er de værste timer på dagen, har han ikke sovet i 5 timer!!!! Vi svøber ham, - så vidt det overhovedet er muligt i varmen, og det virker til at kunne give ham mere ro, dog nyder han også at have hænderne tæt på ansigtet, men de fægter samtidigt og giver ham mest uro.
Når han endelig falder i søvn efter lang tids putning, så sover han måske 10 min- 30 min og vågner så med spjæt og bliver helt vild i udtrykket, og spytter sutten ud og vil ikke have den igen, og er derefter umulig at putte.
Vi har også efter råd fra egen sundhedsplejerske prøvet at lade ham ligge lidt uden at vi står og rokker og våger når han skal sove, dog uden ulykkelig gråd eller brok, men bare lade ham ligge lidt for sig selv, det virkede lige de 2 første gange, men nu ikke mere. Det er ved at trække tænder ud, da vi også har en "lille" storebror på 2 år, som er begyndt at putte sine to pegefingre i ørene når lillebror græder for meget:/...
Måske prøver vi alt for meget, men det gør man jo i håb om at kunne hjælpe ham og os til en smule ro i løbet af dagen!.. Er bekymret for hans udvikling og senere søvnrytmer ved denne dårlige start. Havde det samme besvær med storebror, og han sov først gode lurer om dagen efter halvandet år, indtil da sov han i en periode ofte kun 10-20 min. om dagen!!!!! - og føler at det har været vores "skyld" at han ikke har fået sig ordentlige sovevaner, da vi ligesom med lillebror, havde svært ved at læse hvornår han var træt og få ham til at falde til ro!
Puuuha, et langt brev, håber du har kunne finde hoved og hale i det:/..
Med venlig hilsen og på forhånd mange tak for svaret!
Lea