Brev:
Siger de ikke selv fra når de ikke vil ammes mere?
20. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Siger de ikke selv fra når de ikke vil ammes mere?
Hej Helen!!!
Håber du kan hjælpe mig:-) har hørt vidunderlige ting om dig!!! Jeg har en dejlig lille guldklump som lige er fyldt 9 mrd som jeg elsker overalt på jorden. Han vejer 11-12 kilo og kravler over det hele og har lige lært at rejse sig op a sofaen og bordet. Han er så nuttet når han gøre det! Han spiser godt og er en aktiv lille basse der altid er glad!!!.
Han har altid været glad for at sove siden han var helt lille og var kommet ind i en rigtig god rytme. Jeg kan lige fortælle dig hvordan det så ud for noget tid siden.
Han sov mellem 21.00-21.30
ca. kl. 24.00 en lille amme tår
ca. 03.00 amning
ca. 06-07 amning.
Har dog oplevet nogle nætter hvor han sover igennem men det dog noget tid siden og nogle gange vågner han kun 1-2 gange. Meget forskelligt. Han bruger ikke sut eller sutteflaske. Han vil ikke have sut og kan ikke rigtig finde ud af at bruge flaske han tygger på den griner, så jeg ammer kun og det jeg også glad for da jeg synes det bedst.
Men det er også den eneste måde han kan falde i søvn på, ved at få bryst. Så falder han til ro. Mange omkring mig spørger hvornår jeg har tænkte mig at stoppe med at amme, men det kan jeg ikke svare på da han stadig vil have bryst og det er den eneste måde han kan falde i søvn på. Og det generer mig bestemt ikke.
Siger de ikke selv fra når de ikke vil have det mere?
Kan jeg måske prøve at vænne ham til at bruge flaske om nogle måneder så han kan få sin flaske inden sengetid? altså hvis han stadig vil have bryst når han er 1 år.
Jeg har ikke noget imod at amme ham til han selv siger fra, men det virker lidt som om folk omkring synes det er for meget at amme dem efter de er fyldt 1 år. Min veninde siger jeg bare skal stoppe fra den en dag til den anden. Det kan jeg slet ikke forestille mig. Jeg vil have et meget sulten og ulykkeligt barn snøft snøft.
tilbage til rutinen.....
Men Så vågner han ca 8.00-.8.30 ( nogle gang 9.00) det skifter lidt.
kl. 10.00 spiser han hjemmelavet grød med frugt mos og/ eller yogurt med smuldret rugbrød stykker i + kop vand. men han ved og være meget træt af grød. Har prøvet mange slags, laver det hele selv. Havre grød, 3 korns grød, hirseflager osv..
ca kl. 11.00-11.30 amme tår og så en lille formiddags lur.
ca. kl. 13.00- hjemmelavet grøntsags mos med div. grønsager kylling eller fisk. og så noget rugbrød med enten torskerogn, makrel, smøreost, røget laks, nogle frugt stykker + vand.
ca. kl 14.00- 15.00 amme tår og så eftermiddags lur
ca. kl. 16.00-16.30 nogle gange senere- frugt mos og vand
ca. kl. 18.00-19.00 hjemmelavetgrøntsags mos og frugt mos til dessert
nogle gange får han dessert lidt senere.
Men han er ved og blive godt træt at mos!! selvom jeg bruger forskellige grøntsager og fisk osv så smager det alligevel meget ens når det blendet. Jeg er begyndt at mose det med en gaffel og dele det op så det hele ikke er blandet.
Siden jeg er begyndt at give ham rugbrød og boller han kan tygge er han blevet mere begejstret for at spise. Men har været ud for at han har fået kiks og brød galt i halsen fordi han ikke var vant til at tygge, så jeg er meget forsigtig når jeg giver ham brød. Giver ham små bitte små stykker, tør simpelthen ikke give ham små firkanter endnu. Burde jeg bare prøve? han har sine to tænder i undermunden og fortænderne i overmunden er halvvejs ude.
Min sundhedsplejske sagde jeg sagtens kunne give ham en kogt kartoffel i hånden eller nogle tvebakker, og jeg prøvet så med kiks og han endte med og have halvdelen af kiksen i munden og var ved og får det galt i halsen, det var ikke spor sjovt. Jeg tør hellere ikke give ham små staver agurk eller frugt i frygt for han får det galt i halsen. Han tager nogle store bider!! Håber du kan give mig nogle gode råd! :-)
Tilbage til søvn rutinen.. Som sagt synes jeg hans rytme var fin. Nogle gange kune han godt lad være med at sove enten om formiddagen eller eftermiddagen og så tag en aftens lur. Det er meget forskelligt men han sov altid mellem 21.00 og 22.00. Da han var helt lille sov han på vores værelse men da han blev 6 måneder synes jeg det var bedre han sov på sit værelse da han godt kunne vågne hvis vi larmet lidt. Så lad alle døre stå åbent om natten så jeg kan høre ham - Han ligger lige inde ved siden af vores værelse.
Her på det sidste vil han bare ikke sove kl 21.00 mere. Han er nogle gange vågen helt til kl 23.00-24.00 og ender med at sove helt til kl. 10.00 det længste er 10.30. og det rykker hele hans daglig rutine.
og så rykker hans formiddags lur til en 13-14-00 tiden og så ender han med at sove fra kl. 18.00 til kl.19.00 og så prøver jeg at ligge ham igen kl.21.30-22-00 og han falder lidt i søvn med så vågner han lige efter og er i mega hopla humør og jeg prøver at lade som om jeg sover og ligge ham i sin egen seng men han begynder så at græde og vil op??
Han ender så med at lege lidt i stuen indtil jeg kan mærke han er træt og som regel falder han så i søvn ved en 23-00-24.00 tiden.... øvvvv.
Jeg har prøvet at holde ham vågen om aften efter badet så han ikke får sin lille power nap ved en 18.00-19.00 tiden i håb om at han kan sove kl. 21,00-22-00 men det er nogle gange umuligt han er simpelthen så træt og vil have bryst.
Hjælp jeg er mega frustreret, vil bare gerne have at han sover senest 21.00 og op tidligt.
En anden ting er at min mands familie kan godt lide at være samlet om aften og når vi er der ender det ofte med at min mand og jeg diskutterer, da jeg mener der skal være ro om aften fordi man snart skal sove. så er der ro og hygge derhjemme osv.. men når vi er hos min svigermor nogle gange hver anden dag, hvilket jeg synes er alt alt for tit!!! især med et barn, så er der meget larm og de leger med ham og griner og pjatter og jeg vil helst ikke have at mit barn bliver over stimuleret lige inden han skal sove..
Jeg har prøvet at forklar min mand at det er vigtigt med rutine. Og det er han indforstået med, men det bare lige det med hans familie der stadig er en "issue". Eller er jeg helt urimelig? synes bare ikke jeg kan være bekendt og slæbe mit barn med ud hver anden eller trejde dag bare fordi de vil se ham. Det ødelægger helt hans rutine..
Han får stadig mad samme tidspunkt, det mere det at vi skal hjem lige inden sengetid, ud og ind osv og nogle gange ender det med at han sover lige efter mad fordi han ikke kan kaperer at der er så mange omkring ham. Han bliver fuldstændig kulret og det irriterer mig så meget. Heldigvis er alle på ferie nu så det har været en dejlig rolig måned, håber bare han kan komme tilbage til sin normal rytme inden længe.
Håber ikke det er for meget jeg har skrevet, er bare så frustreret som du kan læse!!!
Håber du kan hjælpe mig.. ser frem til at høre fra dig!!!
De varmeste hilsner