Svar: Siger de ikke selv fra når de ikke vil ammes mere?
20. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg synes bestemt at du skal fortsætte med at amme og der er ingen grund til at introducere en flaske med den alder din dreng har.
Du kan I princippet amme ligeså længe både du og din dreng har det godt med det. WHO anbefaler at man ammer 2 år, fordi det forebygger brystkræft, så fordelene ved amning gælder ikke kun barnet, men faktisk også moderen. En flaske bør fjernes når barnet er 12-14 måneder og herefter skal barnet drikke sit behov af en kop, så at introducere en flaske nu, for at skulle fjerne den igen om 3-4 måneder synes jeg ikke der er grund til - især ikke når I begge er glade for amning.
MEN, for der er et men. Det er meget vigtigt at du får skruet amningerne ned. Som det er lige nu, får din dreng alt for meget mælk hos dig og alt for lidt rigtig mad. Med den alder han har nu, bør han faktisk kun amme 3 gange i døgnet og din dreng bliver ofte ammet det dobbelte.
Du skal altså ikke stoppe amning fra den ene dag til den anden, men du skal have fjernet nogle af amningerne og erstattet af anden og mere sufficient mad.
For dig, vil de 3 amninger sandsynligvis ligge godt aften, en gang i løbet af natten og inden middagsluren. Men amningen inden formiddagslur, om eftermiddagen og midnat skal væk.
Han skal altså nu lære at sove formiddagslur uden at få bryst og han skal også lære at sove om natten uden brystet i munden hele tiden ... :)
Du skal gøre op med dig selv, om du gerne vil have en dreng der står tidligt op om morgenen og går i seng kl. 20 eller om du vil have en dreng der sover til kl. 10.30 om formiddagen og først går i seng kl. 23 om aftenen. Han kan have begge rytmer, det betyder ikke noget sålænge I alle trives med den rytme han har.
Hvis han skal i daginstitution inden længe vil det dog være en rigtig god idé at hjælpe ham til en rytme, hvor han vækkes kl. 7 og starter dagen, så han kan blive afleveret om morgenen i institution eller dagpleje og derfor også komme i seng kl. 20. Hvis du skal passe ham hjemme og I hos jer prioriterer at være sammen med svigerfamilien om aftenen, så er det helt fint at han er vågen om aftenen og sover længe om morgenen. Men du skal altså vælge, hvad du vil - han kan ikke både være vågen og aktiv om aftenen og være klar til dagpleje eller institution næste morgen.
En plan for dagen til et barn på 9 måneder vil normalt se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden at sutte på, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. ca 10 og skal ikke ammes først. Sover her måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, suppleres også gerne med kogte pastaskruer, rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende og derudover også meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, svarende til hans alder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14 og sover her måske 1½ time
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden at sutte på selv. En lille portion tykmælk med frugtmos som topping, evt. lidt rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad, spiser mere og mere som I andre, forskellige risretter - boller i karry, risotto, ris med kylling og sur/sød-sovs. Pasta med kødsovs, lasagne. Laks fra ovnen, fiskefilet, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller, farsbrød - mad med mild fisk, hakket kød og sovs er ofte rigtig godt. Maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng. Det er vigtigt at han ikke netop søger brystet på grund af sult :)
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
En gang i løbet af natten: Ammes en enkelt gang og sover herefter videre til næste morgen, hvor dagen så starter med en morgengrød.
Det er helt normalt at din dreng er ved at blive træt af mos, og det er derfor også rigtig fint at han nu får mere af jeres mad og mad med mere bid i. Men hans vægring mod skemad handler også om at han lige nu får alt for meget mælk og at du derfor er nødt til at nedsætte antallet af amninger. Den mælk han drikker spiller naturligt ind på hans appetit - og desværre i negativ retning.
Så længe han søger brystet og får så meget mælk hos dig, som han gør, så spiser han ikke helt nok og så længe han ikke spiser helt nok, så søger han også brystet ekstra. Du er derfor nødt til bevidst at arbejde på at amningerne nu skæres ned og rigtige måltider sættes i stedet.
Hvis du vil have at han sover tidligt og står tidligt op, så er du nødt til at vække ham om morgenen for at få ham ind i den rytme du ønsker. I er også nødt til at ændre vaner hjemme, det går ikke at I tager i byen hver anden dag - I er nødt til at blive hjemme for at få ro på og nye rutiner skabt.
I kan naturligvis godt tage en rejseseng med og putte ham i den selvom I er på besøg hos dine svigerforældre, men netop i den periode, hvor man vil ændre vaner er det vigtigt at han ikke midt i det hele vækkes og skal bæres hjem, flyttes midt i sin søvn. Ligesom det er uhensigtsmæssigt at han skal lægges til at sove, når der er "fest og ballade" i rummet ved siden af - det vil naturligt gøre det sværere at få ham puttet og nye rutiner indført.
I kunne måske overveje at ses mindre tit i en periode, I kunne aftale at det kun er din mand som tager til svigerforældrene lige nu, hvor I vil ændre vaner ... I kunne lade familien komme hos jer, så du stadig har mulighed for at putte jeres dreng hjemme og han ikke skal vækkes og afbrydes i sin søvn ...
- Eller du kunne beslutte dig for at hele hans rytme skal være sådan, at han sover sent hele dagen igennem, netop fordi I så har muligheden for at være sammen med familien om aftenen, de kan lege med ham, tumle med ham osv. og så er det sådan I prioriterer. Så skal hele rytmen flyttes med nogle timer, så han først kommer i seng kl. 23 og først står op kl. 10 ... Jeres dreng kan som sagt fint trives med en sådan rytme.
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!". I den kan du læse om den udvikling din dreng går igennem lige nu, hvordan du får ham vænnet fra brystet om natten osv.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske