Svar: Afbrudt søvn - nu på 10.døgn
20. juli 2010
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Jeres datter befinder sig i en alder og gennemgår en udvikling, hvor hun har ekstra meget brug for din nærhed og fysiske kontakt.
Hun vil motorisk nu være godt igang, hun går frit rundt omkring og hun begynder også at løbe. Verden opleves derfor pludselig større og hun begynder at møde flere farer og mere modstand i løbet af dagen - hendes natlige uro og problemer med at overgive sig til søvnen, handler altså meget sandsynligt om at hun nu begynder at få lidt farefornemmelse.
Når hun går og løber omkring, oplever hun at falde, hun slår sig, slår hul på knæet, hun klatrer op på stole og andre ting og oplever at hun ikke selv kan komme ned osv. Hun oplever også en modstand som hun ikke har fået før - I stopper hende i at løbe ud på vejen og andre ting - der er grænsesætning og mere opdragelse inde over nu, hun får ganske givet flere "nej'er" i løbet af dagen og hun møder også modstand fra andre børn, hun leger med - de skubber til hende, tager legetøjet fra hende osv.
Hun gennemgår altså lige nu en fase, hvor hun naturligt vil være ekstra tryghedssøgende og midt i alt dette, så er I flyttet. Ikke bare til en nærliggende by, men I er flyttet til Grønland, hvor alt er markant anderledes end hvad hun ellers har oplevet i sit liv. Hun skal altså netop i denne fase, hvor hun begynder at skulle forholde sig til verden som stor og mere farlig, pludselig forholde sig til en endnu større og meget mere anderledes verden. Nye lyde, dufte, nye mennesker, sprog, nye børn, nye rutiner, - en helt ny hverdag, hvor alt bare er fuldstændig anderledes end det hun er vant til. Og det reagerer hun naturligvis på.
Det er som udgangspunkt en god idé at holde fast i at hun puttes i sin egen seng om aftenen, hun har sandsynligvis sin normale seng med sig, så hun puttes et sted hun kender og føler sig tryg ved. Det er vigtigt at hun forbinder sin seng med stedet hun skal sove og at I prioriterer at sidde lidt hos hende, læse en historie, tale lidt om dagen der er gået osv.
Hun kan få en kop mælk og en banan sammen med sin godnathistorie - flasken bør stoppe med den alder hun har nu. Hvis I skønner det er for hårdt for hende, at skulle undvære flasken nu med alt det der sker, så må den bibeholdes, men skær så mængden mere og mere ned, så hun tilsidst kan nøjes med lidt mælk af en kop i stedet.
Hvis hun vågner og er ked af det om natten, så må I naturligvis gerne tage hende ind til jer. Det er helt naturligt at børn i denne alder kan vågne, græde, virke helt ulykkelige og tydeligt har svært ved at sove videre. Så hvis hun vågner og græder og tydeligt har brug for jeres nærhed og kontakt, så skal hun naturligvis have den.
Men, men for der er jo også et men :) I skal være opmærksomme på at hun er meget bevidst nu og i kraft af sin alder, godt ved at I er et andet sted end hende, hun forstår godt at I ikke har forladt hende selvom I er ude af syne, men samtidig vil hun naturligvis også helst være sammen med jer ... Vi er flokdyr og sover generelt bedst når vi sover sammen voksne og børn og det er naturligt at hun gerne vil ind til jer.
Så vælger I at tage hende ind til jer, for at få hende tryg og roligt og hun så der sover fint videre, så overvej om ikke I kan flytte hende tilbage til egen seng igen, når pladsen mellem jer bliver for trang. Det har den fordel at hun oplever både at falde i søvn og vågne i sin egen seng og det kan på sigt gøre, at hun begynder bedre at kunne sove hele natten i sin egen seng.
Så i stedet for at det er søster der sover hos jer, så var det måske Ella, der i stedet skulle have pladsen ... Pigerne bliver stadig puttet samtidig om aftenen, men Ella bevæger sig lidt frem og tilbage.
Det kan naturligvis ikke udelukkes at børneeksem, kløe osv. også gør det værre. Lad derfor være med at bade hende lige inden sengetid, men sørg for at huden kan få luft og smør hende godt ind i creme, så huden holdes fugtig og ikke tør.
Smerter på grund af ørerne eller tænder er naturligvis også en mulighed, i hvert fald kan det godt give et pludseligt øget behov for flaske. Det lindrer på smerterne at hun får sutteflaske ...
I skal naturligvis sikre jer at hun ikke sover for meget om dagen - hun har f.eks. kun brug for en middagslur nu og skal ikke længere sove formiddagslur ... Hvis hun sover meget om dagen, vil nattesøvnen naturligt kunne blive påvirket af dette.
Men ellers tænker jeg at det altså hænger sammen med alder, udvikling og den store omvæltning det er for et lille barn at skulle flytte og at hun naturligt lige nu har brug for ekstra meget tryghed, nærhed og kontakt.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende - og med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske