Svar: Slår ud af skemad
20. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Eva
Det er rigtigt at børn godt kan få det man kalder for kontaktallergi. Som egentlig ikke har noget med allergi at gøre, men som handler om at huden reagerer med noget af syren eller andre stoffer, der er i den mad de spiser. Er der tale om kontakt allergi, så slår barnet dog ud, der hvor maden kommer i kontakt med huden og det vil altså normalt sige omkring munden ...
Din dreng slår ud på kroppen og i armhulerne og det lyder derfor ikke som kontakt allergi, men kunne godt lyde som om at der er noget han ikke tåler. Det er lidt påfaldende at de lige blusser op i forbindelse med at du giver ham risgrød ...
Har du lavet grøden selv eller har du købt grøden til ham? Hvis du har lavet den selv, hvad slags mælk er den så lavet med? Det man må overveje her er jo om han reagerer på mælken ... I givet fald burde du lave grøden på Nan HA, som han jo tåler fint i sin flaske.
Du kan godt forsøge med en anden type grød eller grød lavet på en anden måde. Du kunne evt. prøve at lave en ren gulerodsmos uden at komme mælk i, for at se hvordan reaktionen så er. Men som sagt, hvis du bruger Nan HA som han normalt har fået og tåler fint, så burde der ikke være problemer. Hvis det sker igen, synes jeg du skal prøve at tale med lægen om, hvordan du skal forholde dig ...
En anden mulighed er at han reagerer på brystkasse og i armhuler, fordi du måske har skiftet vaskepulver, skyllemiddel eller måske har købt en ny bluse til ham, som ikke har været vasket endnu ... Netop at det er der hans slår ud leder jo tanken hen på, om han kan have kontakt med noget på sin overkrop, som han reagerer på ...
Så mit råd er at du prøver at overveje om du kan ændre lidt i grøden du har givet ham, om du har ændret noget i hverdagen som kan påvirke ham - og hvis han så atter slår ud, så må du få lægen til at vurdere det.
Børn kan også slå ud på overkroppen i forbindelse med en virus, så hvis han har haft feber eller virket utilpas, så kan det også være derfor.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske