Svar: Sove i seng / på madras
20. juli 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Astrids mor og far
Det er en fin idé med madrassen på gulvet, fordi det trods alt er lettere at komme fra den og ind på eget værelse, end det er at komme fra smørhullet og tilbage til egen seng :)
Hvis hun selv stiger op af sin seng og kommer ind til jer med en pude under armen og lægger sig til at sove, så er det nok begrænset, hvor meget I kan gøre ved det og hvor meget I skal ændre på ... Et eller andet sted er det jo rigtig dejligt at I giver hende den tryghed, at hun altid, uanset om hun er 3, 5 eller 7 år kan komme ind til jer og få den tryghed hun har behov for, når hun vågner om natten af en drøm eller andet ...
Men jeg kan naturligvis godt forstå at I gerne vil have hende til at blive i sin seng hele natten og det vigtigste i forhold til dette er, at hun altid puttes i sin seng og ved at det forventes af hende, at det er der hun sover. Det er vigtigt at hun føler sin seng tryg og god, det skal være rart at blive puttet og det skal være noget hun ser frem til.
Måske vågner hun fordi hun skal tisse .. man kan i hvert fald godt formode at hun i kraft af sin alder, vil begynde at vågne om natten, når hun har tisse trang. Så hvis I er begyndt at træne renlighed, så kan det være en mulighed at udnytte den natlige opvågning til at følge hende på toilettet, herefter få en ny tør ble på og så derefter komme i seng og sove videre i egen seng.
Hvis hun ikke er der endnu, så vil det stadig være en rigtig god idé at I følger hende tilbage til egen seng igen, når hun har fundet roen og sovet lidt hos jer. Netop det at hun oplever både at falde i søvn i egen seng og også vågne i sin egen seng om morgenen vil gøre, at hun naturligt begynder at forbinde det at sove med at skulle være i sin seng hele natten.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske