Svar: Tomater
20. juli 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Dorthe
Det er helt normalt at børn kan slå ud omkring munden, når de spiser bestemte fødevarer. Det kaldes kontaktallergi og har ikke noget med overfølsomhed at gøre, men skyldes at barnets hud er så følsom, at den reagerer i kontakt med bestemte fødevarer og det ses især ved kontakt med tomater, kiwi, citrusfrugter - men nogle gange kommer det også som en reaktion på almindelig mad ... fordi en del mad, jo naturligt havner ved siden af munden, når små børn spiser :)
Man kan gøre det at man smører barnet omkring munden med en fed uparfumeret creme inden hun skal spise, lidt vaseline kan også bruges - det lægger en hinde på huden, som gør at syren fra maden ikke kan trænge ind og irritere i samme grad.
Det vil også være en god idé at tørre hende omkring munden i løbet af måltidet, så hun ikke sidder for længe med mad om munden ...
Og så hjælper det naturligvis at skære maden i mundrette stykker, så barnet lettere rammer munden og der så vidt muligt ikke kommer for meget på huden ved siden af munden :)
Du kender det sikkert også fra dig selv, hvis du spiser f.eks. appelsiner. Hvis du spiser appelsinstykkerne direkte, er der ingen problemer, men hvis du bider af en appelsinbåd og får saften på læberne og lidt omkring munden, så svier det. Du kan mærke at din hud og dine læber bliver irriteret - det er i princippet det samme, der sker hos børn :)
Når hun bliver rød i numsen, så er det sandsynligvis igen på grund af syren i tomaterne og de frugter osv. hun spiser. Det kan sagtens gå igennem hele systemet ... Igen det er ikke farligt og det betyder ikke at hun ikke kan tåle maden, det kan dog gøre at hun skal skifte hende lidt hyppigere og være opmærksom på at bruge en barrierecreme, så syren heller ikke i bleområdet, kan få lov til at trænge ind i huden og genere for meget :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske