Brev:
Fra 2 til 1 lur - til 2 lure igen?
20. juli 2010
Alder:
15 mdr.
Fra 2 til 1 lur - til 2 lure igen?
Hej Helen,
Nu er det længe siden, jeg har haft brug for dig, men nu vil jeg gerne høre, om du har nogle bud på, hvordan vi igen får lidt styr på det med søvnen.
Vores datter fik lagt dræn i ørerne i slutningen af maj, og efter det begyndte hun at sove lidt længere om morgenen (før vågnede hun som regel kl. 5). I den periode begyndte vi også at have svært ved at lægge hende til eftermiddagsluren, så vi prøvede at kun give hende 1 lur om dagen (o. kl. 12), og bortset fra, at hun aldrig sov længere end max 1½ time fungerede det fint nok, hun blev puttet v. 19/19.30 tiden og sov så 11-12 timer om natten (mod de tidligere 9-10).
Men desværre varede det ikke ved, og hun begyndte igen at vågne meget tidligt. I øjeblikket er hun faktisk klar til en morgenlur allerede v. 8/9-tiden, og sover så igen om eftermiddagen v. 13/14-tiden, hvor der ikke er nogen problemer med at lægge hende. Men hun sover ikke særlig lang tid ad gangen (mellem ½-1 time), og nogle dage har hun været klar til at putte allerede v. 18-tiden. Disse dage er den dog ca. 19.
Vi oplever at hun vågner samme tid hver morgen, uanset om hun kommer i seng kl. 18 eller 19.30. Det virker nærmere som om hun sover længere og bedre, når vi lægger hende, når hun er træt, fremfor hvis vi prøver at trække hende. Hun falder relativt nemt i søvn om aftenen, i hvert fald uden alt for store protester.
Jeg synes jo lidt det går den forkerte vej med at hun igen har brug for 2 lure, og at den første allerede er få timer efter hun er stået op. Man skulle jo mene det betyder, at hun absolut ikke er udhvilet, når hun vågner dér kl. 5, og vi så jo gerne, at hun sov lidt længere sammenhængende, også for vores egen skyld...
Jeg ved at både de lyse morgener og varmen kan spille ind, men synes efterhånden det har stået på længe, også de dage, hvor det ikke er så lyst/varmt. Vi har absolut ikke held med at tage hende ind til os for at sove videre, når hun vågner om morgenen. Dér bakser hun bare rundt og vil ned og løbe rundt på gulvet.
Mht. aftensmad varerierer det meget, hvor meget hun spiser, men vi synes ikke det virker som om der er nogen sammenhæng mellem, hvor meget hun spiser og hvor længe hun sover.
Hvordan i alverden får vi brudt "den onde cirkel". Skal vi bare fortsætte med at give hende de 2 lure hun åbenbart har brug for i øjeblikket? Umiddelbart virker det bare, som om der er en sammenhæng mellem, at hun får 2 lure og vågner tidligt (og stadig træt), så er i tvivl om vi gør hende en bjørnetjeneste. Vi prøver at holde fast i meget faste sove/spise-tider.
Lægen har kigget på ørerne for nylig, og alt så fint ud, så det virker ikke som om hun har vrøvl med ørerne igen. Motorisk er hun rigtig god, og det virker også som om der sker en masse sprogligt i øjeblikket. Bortset fra at hun indimellem har nogle trætte perioder, så fejler hendes humør ikke noget.
Håber jeg har fået det hele med, så du forhåbentlig kan komme med nogle gulddkorn. :D
Med venlig hilsen
Elisabeth