Svar: Fra 2 til 1 lur - til 2 lure igen?
20. juli 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Elisabeth
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter har brug for sine to lure i øjeblikket og at I er nødt til at lade hende sove som hun gør :) Måske ændrer hun det selv hen af vejen, det er i hvert fald umiddelbart fint at afvente 1-2 måneder og se, hvad der sker ...
Men ellers er det naturligvis hensigtsmæssigt at hun atter kommer tilbage i en rytme, hvor hun kan sove en længere nattesøvn og kun sover en lur dagligt, som I også var begyndt på.
Som du selv er inde på, så har det ingen betydning for hendes opvågninger om morgenen, hvad tid hun kommer i seng om aftenen. Når man vil ændre på en tidlig søvnrytme, som jeres datter har, så er man nødt til at ændre lidt på rytmen hele dagen igennem ...
Det er meget fint at du forsøger at holde fast i nogenlunde faste spisetider og sørger for at hun spiser på de tidspunkter, som I andre normalt spiser på. Det vil også være en rigtig god idé at holde fast i tidspunkter, som passer med vuggestue, som jeg mener at kunne huske at din datter går i...
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor hun sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe ... :o)
Derudover har vi en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne mv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Ligesom det om morgenen kan hjælpe til at sove længere, hvis man har mørklægningsgardin, der holder solens stråler ude de tidligere morgentimer ...
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Det er også sådan at der er individuelle forskelle, det vi kalder A og B mennesker eller hos børn ofte betegner som Ugler og Lærker.
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Måske er jeres datter en lærke af natur, i hvert fald lyder det som om at hun er træt om aftenen, gerne vil i seng og overgiver sig til søvnen uden større problemer. Det lyder også som om at hun om morgenen, har det rigtig godt og at det som udgangspunkt er hendes bedste tid på dagen.
Som sagt skal man se på hele dagens rytme og hos jer er den tidlige morgenlur et problem. Vi er nødt til at justere denne lur, fordi lige nu ser jeg faktisk den lur, som en forlængelse af hendes søvncyklus om natten – hendes søvnfase er bare afbrudt af en kort periode, hvor hun er vågen og aktiv. Vi er altså nødt til at flytte den lur til senere for at hun kan begynde at sove længere om morgenen.
Hun kan godt o forhold til sin alder have behov for fortsat at sove 2 lure dagligt, og det vil være rigtig godt, hvis formiddagsluren kunne ende med først at ligge omkring 9-9.30, hvor hun så måske sover 40 minutter og så kunne lur nummer to passende være en middagslur, hvor hun sover måske 1½ time fra 13-13.30 til ca 15.
For at nå frem til dette, så flytter man tiderne i løbet af dagen med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige i stedet for at putte hende til morgenlur kl. 8, så putter du hende først kl. 8.15, derefter 8.30, 8. 45 osv. indtil du ender med at putte hende ca kl. 9.30. Samtidig med dette, så kan du forsøge at holde fast i at hendes lur ikke bliver for lang, netop fordi den jo stille og roligt helt skal kunne springes over. Det vil sige at hun stille og roligt gerne skulle begynde at protestere mod at blive puttet om formiddagen, hun vil hellere lege, der skal ske noget og vil tydeligt ikke sove.
Når dette sker, så vil du kunne flytte hendes middagslur frem, så hun kommer til at sove mellem 12-14 istedet, som du gerne vil have at hun gør frem over.
Løsningen hos jer er altså umiddelbart at flytte hendes morgenlur til senere, for stille og roligt at få den faset ud og middagsluren flyttet frem, så hun på sigt kan nøjes med at sove en lur dagligt og stadig komme i seng i passende tid, som nu :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske