Svar: Spise mad selv
20. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at jeres datter gerne vil spise selv og I skal naturligvis imødekomme dette og give hende så meget mad i stykker som muligt.
Hun vil godt med sin alder kunne lære at spise med en gaffel, men hun er stadig for lille til at kunne styre en ske. En gaffel er lettere, fordi maden bliver siddende på gaflen, hvorimod på skeen falder det af. Med den alder hun har, vil hun naturligt dreje skeen op og vende den på hovedet inden den når munden, så skemad skal hun altså stadig have hjælp til :)
I er nødt til at kombinere tingene, så hun får mad i stykker og så I så supplerer med lidt på en ske, når I kan få lov til det.
Der sker ikke noget ved at hun i en lille periode får en pause fra grøden, det behøver ikke være skeen hun protesterer over, måske er hun også træt af at få det samme og efter en periode, vil hun naturligt være parat til grød om morgenen igen.
Der sker heller ikke noget ved at du giver hende frugtmos på grøden, hvis det gør at hun vil spise det - det er helt i orden. Lav også flere forskellige slags grød, for at få lidt variation ind, så hun oplever det mere spændende.
Rugbrød om morgenen er helt fint, du kan også bage grahamsboller eller havregrynsboller til hende - opskrift på havregrynsboller finder du i babykøkkenet her på siden :)
Rugbrød med smøreost er altså fint, til frokost skal hun jo have rugbrød med alt mulig andet - grøntsager, kød, fisk, pasta, ris, hårdkogt æg osv. Så på den måde får hun masser af variation, selvom hun får rugbrød 2 gange dagligt. Det er helt okay.
I dagplejen kan hun også frugtmos på grøden, hvis ikke dagplejer har frugt til hende, kan hun få det med hjemmefra. Du kan bruge frugtmos fra glas og lade dagplejer have lidt glas stående, så det kan lykkes. Men ellers sker der ofte andre ting i dagplejen, det at spise samme med de andre børn giver en ændring og hun vil måske her acceptere grøden uden problemer, - det kan man aldrig vide :)
Så hold fast i at det vigtigste er at hun spiser og er glad for mad og har god appetit. Lad hende endelig spise selv, når hun kan og vil og forsøg så at supplere med lidt på en ske og gaffel, når I kan få lov til det :)
Rigtig meget held og lykke. Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske