Svar: Flerkornsgrød - hvad laver man det af?
20. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mia
Flerkornsgrød laver du ved at blande forskellige typer af korn, gryn, flager og meltyper. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da små børn ikke kan optage næringen fra disse og da det kan give diarré.
Du kan blande f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom smør og mælk i og lidt mælk på. Grøden er klar til servering.
Quinoaflager kan købes i større supermarkeder og i helsekostforretninger. Man kan også købe dem over nettet. Hvordan man laver quinoagrød kan du se i babykøkkenet her på siden :) Quinoagrød kan laves til børn fra 4 måneder, da det ikke indeholder gluten.
Fuldkornsrismelen og boghvedegrynene som du allerede har købt, kan sagtens blandes sammen med havregryn, rugmel eller lignende og på den måde bruge det til en flerkornsgrød, så du behøver ikke smide det ud du allerede har købt :)
Det er stort set kun fantasien der sætter grænser i forhold til, hvordan man kan lave en flerkornsgrød :)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske