Svar: Søvn i et-års alderen
21. juli 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Michelle
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen trives med kun en lur dagligt og ofte oplever man at barnet vægrer sig mod at blive puttet til første lur. Hun vil ikke sove, når man forsøger, protesterer højlydt, vil hellere lege og lave andre ting end at sove.
Det er altid en svær overgang, for hun vil sandsynligvis ikke være helt parat til at kunne vente med at sove til mellem 12-14, hun bliver træt før, skal måske puttes allerede kl. 11 til en middagslur i stedet, men så må det være sådan i en periode. Det ændrer sig igen - det er bare svært at gå fra to til kun en lur. I er nødt til at være fleksible, så hun nogle dage måske får to lure og andre dage kan nøjes med kun en.
Det vil ofte også være sådan, at hun bliver meget træt sidst på eftermiddagen, hun sover ikke helt nok i løbet af dagen, til at kunne holde sig vågen fra hun så vågner og til hun skal i seng og det gør, at mange børn i denne alder, powernapper sen eftermiddag. Det skal de jo et eller andet sted have lov til, men det betyder så også at de måske disse dage, går senere i seng, for når de sover efter kl. 16, så er de naturligt svære at putte allerede kl. 19.30-20 ... Igen, må man tage en dag af gangen, for de dage, hvor hun er gået senere i seng og stadig kommer op til vanlig tid om morgenen for at komme i dagpleje - ja der er hun naturligt nok mere træt om dagen og sover så igen en anderledes og længere lur i dagtiden og vil så måske den aften, fint kunne puttes uden større problemer kl. 20 ...
Så fleksibilitet lige nu er nødvendigt. Og det er helt normalt at hun lige i denne periode sover lidt mindre nogle dage end man normalt vil forvente af hendes alder.
Når dette er sagt, så synes jeg dog også I skal være opmærksomme på om hun kan være ved at være lidt syg. Virker hun forkølet, til at have ondt - kunne hun have ondt i ørerne? Det at hun generelt virker mere pylret, omklamrende osv. kan naturligvis skyldes udviklingsspring og alder, men det kan også skyldes at hun føler sig alment utilpas. Hvis hun virker til at have ondt eller får lidt feber, så kunne det være en forklaring og så skulle I måske få lægen til at kigge på hende :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske