Svar: Hvor længe skal vores datter have blødt brød?
21. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Antallet af måltider du giver din datter i løbet af dagen lyder til at være meget fint. Jeg kunne dog godt tænke mig at hun fik lidt mere variation, gerne kød, fisk, grøntsager 2 gange dagligt og så kan hun også begynde med lidt surmælksprodukt nu.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7.30-8: Rugbrød, boller med ost, er fint i en periode, prøv om I derefter atter kan få lidt grød i hende igen. NAN af kop som nu.
Tilbydes gerne lidt frugt, frisk frugt og bær i hånden at sutte på, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 8.30-9 som nu
Frokost 11-11.30: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres derudover med godt kogte pastaskruer, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg, kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, en kartoffelbåd, stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Tilbydes frugt, eller lidt frugtgrød med mælk, NAN eller vand af kop og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, tilbydes også her ½ bolle i stykker med smør og ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, spiser stort set det samme som I andre, NAN af kop.
Puttes til natten med en flaske NAN som nu
Sen aften 23-24: NAN og sover til næste morgen tidlig.
Jeres datter skal have 400ml mme dagligt, for at få sit jernbehov dækket, får hun ikke dette, så bør I give hende jerntilskud ved siden af.
Når man vælger brød til små børn så er det som udgangspunkt vigtigt at vælge et brød, som vejer noget, når man holder det i hænderne. Det er tegn på at brødet indeholder gode kostfibre. Brødet må gerne være lidt groft i det uden at indeholde hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Bondebrød er udemærket, men der findes mange typer brød som kan bruges, f.eks. er Schulstads levebrød er et udmærket brødvalg til børn. Det indeholder mange kostfibre og ikke hele kerner, så det er blødt i konsistensen.
Der sker dog ikke noget ved at du prøver at give din datter lidt forskellige typer brød og også lader hende smage det brød som I andre spiser. Det du skal være opmærksom på er, at hun ikke vil kunne tygge sig igennem evt. kerner og de vil komme ufordøjede igennem systemet. Hun optager altså ikke næringen fra dem og samtidig vil det give risiko for løs/tynd mave. Men lidt må hun gerne få.
De fleste børn vil omkring 1½ års alderen være i stand til at tygge sig igennem grovere brødtyper.
Du undrer dig måske over hvorfor jeg har skrevet frugtgrød og tykmælk ind i planen - det skal jo også spises med ske og det vil din datter ikke ... Men nogle gange vil de faktisk gerne have f.eks. tykmælk med frugt som topping og det kan være en fin måde at komme lidt igang med skemaden igen.
Helt at droppe skemaden kan være lidt problematisk, fordi hun stadig har brug for masser af energi og det er lettere at energiberige skemad med lidt ekstra fedtstof og mælk end det er med mad i stykker. Samtidig giver skemad jo ofte en god mæthed og der er altid en risiko for at barnet bliver for træt, når de spiser mad i stykker og derfor ikke når at få helt nok. Så at supplere med lidt på en ske kan stadig være en god idé :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke - fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske