Brev:
Stadig svært at putte
22. juli 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Stadig svært at putte
Hej Helen,
Så har vi endnu engang brug for et godt råd. Min datter er nu 26 mdr. og stadig svær at putte om aftenen.
Vi har fjernet siden på hendes seng, hvilket betyder at hun kan kravle ind og ud selv. Dette gjorde vi fordi vi mente, at hun ville have godt af at have følelsen af at kunne komme ind til os, hvis hun har brug for det. Og så hun føler at det er hendes "eget valg" at blive puttet, og ikke noget vi trækker ned over hovedet på hende.
Når vores datter bliver puttet starter det med at hun får børstet tænder, får skiftet ble og får nattøj på. Inde i sengen får hun en kop vand og jeg sætter mig - eller min mand sætter sig - ned ved siden af på en pude og så taler vi lidt om dagen der er gået og hvad hun har oplevet, og slutter af med at synge en godnat sang eller to, mens vi holder hende i hånden.
Herfra vil vi gerne kunne sige godnat, gå ud af rummet og hun vi lader døren stå åben indtil hun sover, fordi det vil hun gerne have. "ikke lukke - ikke lukke" siger hun på vej ud. Men så snart vi er på vej ud, løber hun efter og bliver rigtig ked af det, græder og siger "nej nej nej". Vi følger hende tilbage i seng gang på gang, og siger at hun nu skal sove, men det gentager sig mange gange.
Når vi endelig har fået hende til at acceptere at vi går ud af rummet, står hun op af senge og kigger ud på os, eller sætter sig ned på gulvet eller kommer helt ud i gangen. Vi følger hende ind igen og siger at hun skal sove. Men hun bliver ked af at vi går ud, og sådan kan det blive ved. Hvis vi endelig får hende til at blive liggende kan der gå op til 15 min. Så starter det forfra. Det kan tage op til 1,5 time og det er hver aften at der er problemer.
Hun vil jo gerne have, at vi bliver ved hende og holder hende i hånden til hun sover, men selvom vi gør det og hun er meget træt, tager det rigtig lang tid, fordi hun så ligger og pludrer og sparker og kæmper for at holde sig vågen. Selvom vi kan se at hun er rigtig træt, virker det som om hun vil gøre alt for ikke at sove.
Vi går i gang med putterituale kl. ca. 19.30 og hun ligger i sin seng kl. 20. Hun er træt på dette tidspunkt. Og selvom vi prøver at putte senere, evt. kl. 21, er det helt det samme.
Hun sover 1 times lur tid nede i vuggestuen, hvor de også i en lang periode har haft svært ved at få hende til at sove. Nu putter de hende som den eneste på sofaen på stuen - og ikke i soverummet med de andre. Dette siger de fungerer bedre, fordi hun tit falder senere i søvn end de andre.
En anden ting ér, at hun allerede vågner omkring midnat og kommer ind til os hver eneste nat. Hun nægter simpelthen at sove videre, hvis ikke hun kommer ind til os. Her sover hun så indtil vi vækker hende kl. 07.00. (Aftale med vuggestuen, for ellers kan de ikke få hende til at sove til lur)
Jeg er gravid igen og vil meget gerne have hende til at være nemmere at putte OG sove i egen seng inden der kommer en lille mere om en 7 mdr. tid. Har du et råd til hvordan vi skal gribe det an - for vi er ved at løbe tør for ideer.... og energi ?
Mange hilsener,
mor til en pige der godt kan lidt at være vågen