Svar: Stadig svært at putte
22. juli 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære mor
Tillykke med at I venter en lille ny, det lyder rigtig dejligt :)
Det lyder som om at jeres datter har brug for jeres tryghed og nærhed når hun skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig skal hun naturligvis også lære at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget hun sagtens kan klare.
I stedet for at sidde hos hende og holde i hånden hele tiden eller at gå fra hende og hun så følger efter, så vil jeg anbefale jer at opholde jer i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vaske tøj med op til værelset.
I skal stå lige ved døren, så hun kan ligge i sin seng og se jer, hun behøver ikke stige ud af sengen for at se om I er der. Og I kan tale lidt med hende også.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Hun har jo også en alder, hvor hun naturligt er mere og mere bevidst om at I er I stuen, sidder og hygger jer - uden hende og det vil hun naturligvis ikke. Hun vil være en del af det hyggelige, det dejlige som I har sammen.
Derfor er det vigtigt at signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at hun derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til "jeg er lige her, læg du dig ned skatterpige".
Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge "er du der?" eller bare kalde "Moaar" og man kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for hende nu.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Så held og lykke med det projekt - fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske