Svar: Sover på gulvet
22. juli 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære M.
Når jeres dreng søger ud af sin seng og lægger sig hen til døren, så er det sandsynligvis fordi han ved at døren jo fører ud til jer - samtidig har han forstået at han skal blive på sit værelse og affinder sig tilsyneladende med dette, han forstår at grænsen er døren ... Min umiddelbare tanke er altså at han lægger sig der, fordi det er sådan han er tættest på jer.
Hvad ville der ske, hvis I lod døren ind til værelset stå åben, så han ikke kunne lægge sig op af den? Hvad ville der ske, hvis I gav ham en stor tyk madras på gulvet i stedet for den lille seng som han har lige nu? Så kunne han ligge på sin madras op mod hjørnet i væggen, have sin dyne osv. omkring sig og finde ro med det eller måske kunne det tænkes at han var parat til en juniorseng med sengehest? Så han nu kom over i en mere rigtig seng og samtidig fik indført nye rutiner.
En seng der er hævet over gulvet, er også sundere for ham at sove i og han undgår netop træk, som I også er inde på...
Det kunne godt lyde som om at I måske skulle prøve at finde en ny måde for ham at sove på.
I fortæller også at han ofte først sover 1-2 timer efter I har sagt godnat. Det er utroligt at han kan sidde alene på sit værelse og hygge sig så længe, imponerende, at han ikke kommer ud efter jer og at han bare kalder på jer, hvis han er tørstig ... I princippet er det naturligvis helt okay, han må gerne bruge tid på at lege for sig selv, hygge sig og tumle rundt og så overgive sig til søvnen, når han er parat, jeg tænker bare, hvorfor han mon sover så sent?
Hvor meget sover han om dagen? Kunne det tænkes at hans middagslur skulle skæres ned, så han sov mindre og derfor naturligt også var mere træt og parat til at sove om aftenen. Måske skal der indføres helt nye ritualer, hvor han får bad, nattøj på, lidt at spise og så puttes med en snak om dagen og alt hvad han har oplevet, en godnathistorie eller lignende, så han vendes til at ligge i sin seng og lade roen kommer over sig der ...
En masse spørgsmål tilbage til jer, som I måske kan bruge videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske