Svar: Sur baby i højstol
23. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Når børn bliver sure, begynder at brumme ved middagsbordet og de protesterer over maden eller over at sidde i stolen, så handler det ofte om to ting:
1. At de gerne vil være mere med, mere aktive i det der foregår
2. At det går for langsomt og at maden skal gives hurtigere
Når du giver ham skemad, så start med at give ham en brødskorpe, agurkering eller lignende i hånden, så han starter med at gumle lidt på det og så følger du efter med skemaden. Giv ham også gerne en ske i hånden, så han kan forsøge at følge samme bevægelse som du laver og dermed få en fornemmelse for at han er med og aktivt deltagende i det der foregår.
Sørg for at give ham skemaden i en fast rytme, hvor der ikke går for lange pauser imellem hver skefuld. Brug din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Og så skal han naturligvis have en pause ind imellem, hvor han så får en tår vand og så starter I igen: "Hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Hvis du skønner det nødvendigt at tage ham op af stolen, så skal du naturligvis gør det, men prøv så om han ikke kan komme over til dig og sidde på dit skød og spise færdig - i stedet for at få mad på gulvet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske