Svar: Mme, grød, søvn og stor pige
23. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære jer I Norge
Det lyder bestemt som en stor og dejlig pige du har dig der, jeg kan godt forstå at du kan have haft svært ved at mætte hende. Det lyder dog også som om at du har haft en god og fed mælk, med den vægt hun har fået på kun 4 måneder :) Dejligt, dejligt!
Det er korrekt at børn på modermælk ikke bliver overvægtige, selvom de som din datter tager rigtig meget på i starten. Det udligner sig og hun vejer sikkert omkring 12 max 13 kg, når hun bliver 1 år, så hun bliver ikke ved med at tage på i samme hast.
Det er også sådan at børn der får flaske godt kan risikere at overspise, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Det er meget fint, hvis hun får mellem 800-1000ml mme i døgnet, fordelt på 5-6 flasker - hvis du ammer en gang dagligt tæller dette med i regnskabet for hun får jo også lidt hos dig, her vil hun så måske spise lidt mindre af flasken, men ca. deromkring vil være meget fint :) Der indgår jo også mælk i maden og hendes væskebehov skal også dækkes af vand af kop, som hun skal tilbydes til skemaden.
Det er meget fint at du er begyndt med lidt skemad nu. Det er vigtigt at du ikke giver hende for store mængder, da du så risikerer at hendes mave stopper og hun får ondt og det er der jo ikke grund til, nu når det lige går så godt. Skemad en gang dagligt er vældig fint og her er det bedst at give hende om dagen f.eks. til frokost. Når hun så kan spise 3/4 dl der så kan du begynde at give hende 2 gange dagligt, så hun får grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Det er bedre at give hende 3/4 dl. skemad 2 gange dagligt, vand af kop og så følge efter med en flaske inden middagslur, end det er at give hende 1½ dl. en gang dagligt og hun så afviser flasken.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød max 1 dl, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos max 1 dl., vand af kop. Dette måltid introduceres først, når frokostgrøden fungerer godt.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20. Igen varierer tidspunktet efter hvor sen en powernap hun tager.
Sen aften eller tidlig nat 23-01: Flaske og sover videre
Mange børn sover aftenlur i denne alder og går sent i seng og det er helt okay. Samlet set er hendes søvnbehov ca 15 timer i døgnet, så hun sover ca 5 timer samlet i løbet af dagen og ca 10 timer om natten.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende og også god sommer til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske