Svar: Afvænning fra flaske om natten
24. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
Børn vil naturligt i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt og de vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, en gang i løbet af natten og inden middagslur.
Først omkring 10 måneders alderen skæres ned til 2 flasker dagligt og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.
Det er altså normalt flaskerne om dagen der forsvinder først, de erstattes af vand af kop og mere rigtig mad. Hos jer lyder det dog som om at jeres dreng ikke kun vågner fordi han har brug for mælk/væske, men måske også vågner fordi han forbinder flasken med at skulle sove. Derfor er det ikke ubetinget nogen god idé at erstatte flasken med en sut, du risikerer at det så er den du skal op og give ham flere gange om natten, i hvert fald indtil han måske lærer at finde den selv ...
Hvis jeres dreng er afhængig af flasken for at kunne sove, så har han det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis din dreng er afhængig af flasken, så betyder det at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham flasken flere gange om natten. Måske tager du ham også op, vugger ham - det er også en afhængighed, en mindre god søvnassociation.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Disse opvågninger kan godt ligge med 1 times interval og derfor er det vigtigt at jeres dreng er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig.
Mit forslag er derfor at du fortsat giver ham flaske inden han skal sove. Ligesom flasken omkring midnat også er vigtig at bibeholde. MEN, det er vigtigt at han ikke falder fuldstændig i søvn med flasken i munden, han skal flyttes fra favn og over i sin seng - der hvor du ønsker at han skal sove, på et tidspunkt hvor han registrerer at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted. Han skal altså ikke være spilvågen, når du flytter ham, han skal være træt nok til at du forholdsvis let kan lulle ham til ro, der hvor han skal sove.
Alternativet kan han få flasken direkte i sin seng, sørg for at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger fuldstændig fladt og så fjernes flasken igen, lige inden han sover. Han kigger altså på dig, ved hvor han ligger, triller om på siden og falder i søvn.
Hvis han har lært at falde i søvn i mors eller fars favn eller med en flaske i munden, så vil han naturligt ikke kunne falde i søvn igen, når han har sine opvågninger om natten, uden at have dette. Han vil søge det indtil det kommer igen.
I skal bruge samme kærtegn, beroligende ord, synge samme sang osv. både når han puttes om dagen og om aftenen og netop det at lære ham at sove uden at være i favn og uden at få bryst eller flaske til han sover om dagen vil på sigt også gøre det lettere at lære ham det om aftenen og natten.
I skal naturligvis sikre jer, at han får sit behov for både mad og drikke dækket om dagen - ellers vil han naturligt søge det om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10, sover måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, kan få lidt frugtmos inden, hvis han virker til at have behov for en lille mellemmåltid her for at kunne sove godt. Sover gerne 2-2½ time som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, en portion flerkornsgrød med frugtmos eller en lille smule tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aftenluren springes over - den vil naturligt påvirke nattesøvnen og være årsag til at han om natten pludselig kan være vågen i en time ...
Aften 18: Mere og mere familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs. Mad der smager af noget og tager udgangspunkt i jeres mad. Der skal være moset mad og mad i stykker, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet og så du sikrer dig at han har fået mad nok
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se af denne plan, så forsøger jeg at rykke tiderne så han sover lidt senere i løbet af hele dagen. Du kan forsøge at flytte hans lure med 15 minutter dag for dag, så han tilsidst kan nøjes med kun to lure dagligt. Al søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt ´æde´ af nattesøvnen.
Som du kan se, så har jeg også ilagt flere måltider og mere rigtig mad. Han får grød morgen, evt. eftermiddag og som godnatmad og han får grøntsager, kød og fisk både til frokost og om aftenen. Mad og madens sammensætning har betydning for vores søvn, vores søvnkvalitet.
Hvis han en overgang fortsat har brug for mælk i løbet af dagen, så giv ham flasken inden middagsluren og ikke efter. Men igen, vær opmærksom på at han ikke falder i søvn med flasken og vær også opmærksom på at mængden stille og roligt skal skæres ned, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. I princippet kan han faktisk godt undvære allerede nu, han puttes jo normalt uden - men det kan måske give dig lidt ro at vide, at han har fået væske nok, fordi han stadig har fået en flaske i løbet af dagen - og at han derfor ikke behøver søge den ekstra om natten ...
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske