Svar: 1 år og flaske
24. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Tillykke med 1 års dagen - en stor dag, svært at forstå at det første år allerede er gået :)
De fleste børn har brug for to flasker mellem 10-12 måneder og ved 1 års alderen vil det så være fint at skære den ene flaske væk. Når det går fint, så kan man stille og roligt forsøge at fjerne den sidste.
Jeg vil derfor umiddelbart anbefale at I tager det lidt i etaper, og det er helt fint at I er startet med at fjerne aftenflasken først. Her får han i stedet et nyt ritual, som han også kan falde i søvn med, når han skal til at sove ude og hverdagen ændrer sig fordi mor begynder arbejde.
Flasken tidlig morgen fjernes lettest ved at skære mængden mere og mere ned, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Samtidig med at I fjerner flasken om aftenen, så skal han naturligvis have et nyt tryghedsgivende ritual og I kan nu meget fint indføre en puttebamse eller lignende, som substitut for flasken. At have en sovebamse eller lignende forbereder barnet på at skulle sove og være separeret fra mor og far uanset om det er dag eller aften.
De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de tager en bestemt bamse eller klud til sig, det kan sagtens være en klud, som man har introduceret langt tidligere, som barnet nu bevidst begynder at bruge, nulrer næse osv, med snippen af. Men det kan også være en helt ny substitut og det er selvfølgelig også rigtig fint. Barnet skal sove med det, som barnet føler tryghed ved.
Styrken ved en bamse eller klud er, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Sovebamsen er der, når barnet har brug for den, uanset om barnet sover hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal sove i institution og barnet kan putte sig ind til den, nulre næse og styre sit behov, hvilket barnet jo ikke kan med forældrene ...
Så når I fjerner aftenflasken er det altså en god idé at sætte noget andet i stedet og netop dette skal så også bruges om morgenen, når I stille og roligt begynder at trappe morgenflasken ud. Substitutten, som er bamse, klud eller andet bliver det nye trygge, som får ham til at overgive sig til søvnen og sove lidt videre.
Det lyder som om at I er godt på vej og skal fortsætte stille og roligt som hidtil, håber mine tanker hjælper jer videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske