Svar: Datter vågner konstant
25. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Pia, Fabio og lille Lua
Tak for jeres brev og den fine beskrivelse af jeres lille datter.
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer.
Lua gennemgår lige nu udviklingsmæssigt en fase, hvor hun naturligt kan sove uroligt om natten. Man ser ofte også børn i denne alder virke mere pylrede, mere klyngende, hun vil måske helst være på arm når I er ude, vil ikke bare acceptere at være hos fremmede og har det generelt bedst, med mor eller far inden for synsvidde.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række bevidst ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden. Hun begynder også at kunne vende sig, drejer om sin egen akse, triller fra mave til ryg og begynder nu også at kunne trille fra ryg til side og videre om på maven. Stille og roligt begynder hun også at krybe hen over gulvet, ofte baglæns i begyndelsen, men hun ligger ikke længere, hvor hun blev lagt. Præcis det I beskriver at I oplever nu :)
Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Hun er nu i stand til at kommunikere mere bevidst, hun ved at visse lyde kan tiltrække jeres opmærksomhed, man kan f.eks godt opleve børn i denne alder, som efter en forkølelse pludselig begynder at hoste helt bevidst, fordi de ved at den hostelyd de frembringer giver forældrens kontakt lige med det samme.
Alt dette giver naturligt urolige nætter. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når hun sover og det bliver det via drømme, som naturligt giver en natlig uro. Hendes motoriske udvikling, evnen til at trille og flytte på sig bruger hun også om natten, men stadig er hun så lille at hun endnu ikke mestrer at få sig lagt rigtigt igen og derfor vågner hun og er ked af det, hun har brug for stillingsskift, brug for jeres hjælp til at få dynen om sig og blive puttet igen.
Det er vigtigt at I ikke giver hende flasken i munden hver gang hun vågner op, men forsøger at lulle hende videre i søvnen uden denne afhængighed. Altså i stedet netop hjælper med stillingsskift og ro ved kærtegn, beroligende ord, en hånd på brystkassen osv.
Men for at kunne dette, er det også vigtigt at I sikrer jer at hun får både mælk og mad nok i løbet af dagen og her lyder det faktisk som om at lillepigen er i underskud med mælk. Hun bør med den alder hun har få mellem 800-1000ml mælk dagligt ved siden af sin skemad og derudover skal hendes væskebehov dækkes af vand, som hun kan drikke af en kop.
Det er helt fint at I giver hende skemad 3 gange dagligt, men det er vigtigt at hun ikke får så store mængder at hun derefter afviser mælken. Det er således bedre at hun får 3/5 dl. grød eller mos og så drikker sin mælk - også selvom hun måske kun drikker 50ml af flasken, end at hun får 1-1½ dl. grød eller mos og så ikke vil have mælken, fordi hun er for meget skemad i maven.
Med den alder hun har, er det fortsat vigtigt at mælkeindtaget er hendes hovedindtag og at skemaden kun supplerer lidt op og giver ekstra mæthed, det må ikke fylde det meste ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes en lille smule grød ca 3/4 dl., gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30
Frokost 12: Tilbydes grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop. Igen ca. 3/4 dl og selvom hun virker til at kunne spise mere, så er det vigtigt at du holder igen, så der er plads til mælken
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet variere efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Igen ca 3/4 dl. så hun stadig vil have sin flaske senere.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - igen afhænger tidspunktet af hvor lang og hvor sen en 3. lur hun tager
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives flaske igen, det kan være kl. 23 eller måske kl. 01.
Det kan være praktisk at give hende flasken sen aften inden I selv går i seng, hvorefter I så kan arbejde på at hun kan sove uden at få mælk i munden indtil næste morgen tidlig, hvor hun så får flaske igen.
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer lige nu, og hvordan I kan komme videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske