Svar: Grædende opvågning
26. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Når vi sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybere. Derudover har vi også en periode med drømmesøvn. Vi har det der kaldes non-REM søvn, som indeholder 4 stadier og derudover REM søvn, som er vores drømmesøvn.
Hos helt små børn ser man ikke disse søvnstadier, derimod taler man om at barnet sove "aktiv søvn" og "stille søvn". Hvis man står og studerer barnet imens det sover, så kan man ofte se hvornår barnet sover det ene og det andet. Når barnet sover aktiv søvn, så trækker det vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger barnet og smiler for sig selv. Når dit barn sover "stille søvn", vil det derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se at barnet laver suttebevægelser med sin mund.
Ligesom børn udvikler sig motorisk hele tiden, så sker der også en udvikling med deres søvn. Og med den alder din dreng har nu, så er han begyndt at danne søvnstadier, når han sover. Hans søvn begynder altså at minde lidt mere om måden vi sover på, når vi voksne sover.
Når børn vågner med gråd, så skyldes det ofte at barnet vågner direkte fra den dybe søvn. Det vil sige fra stadie 4 i non-REM søvnen. Det kan være enormt frustrerende for forældre, fordi det virker som om at barnet ikke er glad og har det godt, når det vågner, - men som du skriver, så går der lige et par minutter og så er han glad, smilende og har det tydeligvis godt.
Det bedste, du kan gøre, er at tage det roligt. Jo mere ro du udgyder, jo mere rolig bliver din dreng. Det kan være en god idé at sætte ord på, "nååå, bliver du bare så ked af det, sååå". Selvom han ikke forstår hvad du siger, så vil han lytte til roen i din stemme og det kan hjælpe.
Det hjælper ofte også at tage barnet ind til sig, tag ham op, læg ham over til dig i din seng, giv ham fysisk kontakt og nærhed. Berøring og varme virker i sig selv beroligende. Du kan med fordel forsøge at give ham lidt bryst (eller flaske), det kan være en rigtig god måde at vågne stille og roligt op på - og nogle gange vil det også gøre, at han kommer videre i søvnen og sover lidt længere - og det er jo også dejligt :)
Det er som regel noget børn vokser fra og det er helt normalt. Du kan læse mere om søvn og hvordan små børn sover i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!".
Håber du hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske