Brev:
Sove selv til middag inden vuggestuestart
26. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Sove selv til middag inden vuggestuestart
Hej Helen
Min datter skal begynde i vuggestue om en lille måneds tid. Og jeg vil derfor gerne prøve at lære hende at falde i søvn selv. Lige nu falder hun stadig kun i søvn ved brystet (eller ved en gå-tur i klapvognen) og bliver så lagt i altanbarnevognen (i barnevognskassen på gulvet, fordi hun er for bevægelig til, at jeg vil have hende oppe i højde med gelænderet på altanen, selv med sele på).
Hun bruger ikke sut, og finder ikke trøst/ro ved et sovedyr. Jeg har de sidste to uger prøvet at give hende et bestemt sovedyr, som jeg har givet hende mens jeg har ammet hende, og som hun så har ligget med, mens hun sov dag og nat. Men får hun sovedyret, når hun er vågen, så skubber hun det væk.
Det er meget tydeligt, hvornår hun er træt og normalt lægger jeg hende ved brystet, og hun sover så få minutter efter. Og så kan jeg uden problemer lægge hende fra mig, og så sover hun ca. 2 timer.
Nu prøver jeg at lægge hende i barnevognskassen med sit sovedyr på det tidspunkt i stedet. Hun vrider sig med det samme og begynder at græde ulykkeligt, og vender sig rundt på maven og står på alle fire. Hvis hun bliver liggende på ryggen, så åbner hun slet ikke øjnene, så jeg kan ikke tale hende til ro. Og hun vrider sig, hvis jeg prøver at ae hende for at berolige hende. Hun stopper kun, hvis hun kommer op i armene.
Jeg har et princip, der hedder, at hun aldrig skal græde sig i søvn. Og hvis hun har grædt, inden hun sover, så hjælper jeg hende af med de stresshormoner, som gråden har sendt ud i kroppen, inden hun skal sove (hvis jeg ikke har gjort det ordentligt, så sover hun uroligt og kun i kort tid). Og da det kun er berøring og at sutte, der kan hjælpe hende af med dem, så tager jeg hende op. Så jeg er jo ikke særligt konsekvent, hvilket ikke hjælper på det heller på at lære hende at sove selv.
Har du nogle gode forslag til mig? Jeg har det jo frygteligt ved tanken om, at hun skal til at græde sig i søvn i vuggestuen!
Hilsen