Svar: Sove selv til middag inden vuggestuestart
26. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg synes du skulle overveje at introducere en flaske for din datter. Jeg ved godt at den jo skal fjernes igen når hun bliver et år, men det er et godt alternativ til brystet.
Flasken vil kunne give hende roen i kroppen, som du efterlyser, hun vil kunne sutte som hun plejer, få den lune mælk i maven og så har flasken jo den store fordel, at den kan gives af en anden. Hun vil altså kunne have det samme ritual i vuggestuen, som hun har derhjemme. Du vil undgå at hun græder sig i søvn, netop fordi det er trygt og genkendeligt for hende - jeg synes det er værd at overveje denne mulighed.
Alternativet er naturligvis at give hende lun mælk af en kop, men det giver ikke roen på samme måde og hun får ikke stillet sit suttebehov. Der er ikke samme tryghed og nærhed ved at få mælk af kop, som at få det af en flaske, med den alder hun har.
Det er helt okay og kan være helt relevant at få mælk inden putning til middagslur. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 amninger eller flasker dagligt og de kan meget fint ligge aften, en gang i løbet af natten og så inden middagsluren. På den måde bliver mælkeindtaget fordelt fint over døgnet.
I vuggestuen vil situationen naturligt være anderledes end hjemme - og mange gange giver det ikke problemer for personalet at putte barnet der - det er hjemme det er svært. Det handler sandsynligvis om at barnet er i en helt anden rolle, situationen er anderledes, måden man gør tingene på er nye og 'barenet følger ligesom med', accepterer tingenes tilstand og nye rutiner indarbejdes. Jeg hører faktisk ofte forældre fortælle at barnet i dagpleje eller i vuggestue fint lægger sig til sove, det er hjemme man oplever problemer ...
Så måske skal du ikke tage sorgerne på forskud ... Men når det er sagt, så synes jeg altså at det kan være en god løsning for jer, at give flaske inden middagslur og på den måde få indført en rutine, som andre kan videreføre uden større problemer.
En puttebamse, vil de fleste børn først rigtigt tage til sig i 12-18 måneders alderen - det er super fint at introducere den allerede nu, men det er naturligt at hun skubber den fra sig de fleste gange :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske