Svar: Musik til at sove på ...?
26. juli 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Jane
Man kan sagtens bruge musik til at få barnet til at falde i søvn på - også voksne kan have brug for dette og faktisk anbefaler nogle søvneksperter at forretningsfolk der rejser rundt omkring, ofte rundt i verden, på deres computer har et stykke musik, som de kan lytte til, når de går i seng og skal sove. Det kan hjælpe til at sove på hotelværelser, uanset hvor i verden man befinder sig ... så det kan bestemt også bruge til børn :)
Musik virker også smertestillende og man bruger derfor også musik hos tandlæger eller til patienter med kroniske smerter. Musik kan gå ind og spærre for hjernens opfattelse af smerter og undersøgelser viser, at patienters behov for smertestillende medicin kan nedsættes med op til 50%, hvis de får lov til at vågne op efter en operation med blid musik i ørerne.
Så der er ingen tvivl om at musik kan have god effekt på kroppen, også når man skal slappe af og overgive sig til søvnen. Musik at sove på kan altså være en ganske god idé :)
Hvis I allerede har noget musik, som jeres dreng lytter til, når I kører i bil og du fornemmer at det virker beroligende på ham, så kan du naturligvis bruge dette. Du kan også købe specielle CD´er til børn med godnatviser, du kan sågar på nettet finde CD´er med musikstykker, som synger direkte til barnet. Du kan altså bestille godnatviser som indeholder barnets navn. Se f.eks. godnatsange.dk og vuggevisen.dk
Søs Fenger har lavet blandt andet CD´en "Vuggeviser" med de gamle sange som "Solen er så rød Mor", "Elefantens Vuggevise" og "Pjerrot sagde til Månen".
Som søvndyssende musik, så kan klassisk musik også bruges, f.eks. Mozart. Men også musik som vi voksne kan slappe af til, det man kalder afslapnings eller afstressningsmusik kan forsøges, hvis I har sådan noget liggende.
Så det er bestemt et forsøg værd :)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske