Brev:
Søvnproblemer - 10 mdr.
26. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Søvnproblemer - 10 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi vores 10 1/2 måneder gamle datter ikke vil sove.
Hun har ikke på noget tidspunkt bare kunne ligge i sin egen seng og falde i søvn. Vi har altid skulle visse hende, til hun sov, og derefter er hun blivet listet i seng. De sidste par måneder er hun faldet i søvn ammende, hvilket hun ikke vil mere. Nu kan jeg ikke en gang visse/amme hende i søvn. Det er som om hun har besluttet, at hun ikke vil sove, lige gyldigt hvor træt hun er.
Om dagen sover hun fint i barnevognen. Efter en lille køretur sover hun. Hun sover 2 gange i løbet af dagen. Typisk 1 time om formiddagen og ca. 1,5 om eftermiddagen.
Vi har i en periode for et par måneder siden prøvet at få hende til at falde i søvn i sin egen seng, hvilket der ikke kom noget godt ud af.
Vi blev hos hende, talte beroligende, lagde hende forsigting ned og puttede hende under dynen, men hun blev bare mere og mere ked af det. Efter 3 timers utrøstelig gråd kunne vi ikke klare det mere. Vi prøvede i tre dage.
I en periode prøvede vi at svøbe hende. Det virkede kun et par dage.
Situationen er nu den, at vi starter med at lægge vores datter i seng omkring kl. 19.30, og at hun falder i søvn 1-3 timer derefter. Hun vågner mellem 1-4 timer efter, at hun er faldet i søvn (typisk 1 time efter). Hvis vi er gået i seng på det tidspunkt, kommer hun ind i vores seng og sover der resten af natten. Hvis vi ikke er gået i seng, tager vi endnu en kamp for at få hende til at sove i sin egen seng igen.
Hun vågner ofte flere gange om natten, og ofte må vi igang med at visse igen, for at få hende til at sove videre.
Om morgenen vågner hun mellem 5 og 6, ligegyldigt hvornår hun faldt i søvn aftenen inden.
Jeg skriver til dig, fordi vi har brug for dit råd til, hvordan vi skal få brudt hendes dårlige sovevaner. Hvordan skal vi gribe det an, og hvor længe skal vi "kæmpe" med hende ad gange. Vores datter har temperament, og passer det hende ikke at blive lagt i sin seng, begynder hun at skrige, og hun stopper først, når vi tager hende op. Det med at trøste i sengen er helt umuligt.
Det er mig (mor) der står for aftenputningen, men i løbet af natten visser far også.
I den periode hvor vi prøvede at få hende til at falde i søvn i sin egen seng, prøvede vi begge, uden held.
Håber du kan hjælpe os.
Hilsen de trætte forældre