Svar: Søvnproblemer - 10 mdr.
26. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære trætte forældre
Det lyder som om at jeres datter lige nu har brug for ekstra meget tryghed og nærhed og fysisk kontakt, når hun skal sove. Og det synes jeg skal prioriteres i første omgang.
Det lyder som om at hun ikke føler sig tryg ved sin seng, hun protesterer højlydt mod at blive lagt der og har også oplevet at græde længe og hjerteskærende - i op til 3 timer - før hun er faldet i søvn. Det er naturligvis ikke okay og sådan skal det ikke være:)
Jeg kan jo ikke se, hvad der foregår hos jer, men når jeg læser jeres beskrivelse, så får jeg et billede af en lille pige, som allerede når I nærmer jer værelset og hun ved hvad der skal ske, begynder at protestere. Jeg tænker derfor at I hos jer, er nødt til at tage tingene i små etaper og at den første ting I må gøre, er at gøre hende tryg ved at sove på sit værelse og tryg ved at skulle puttes der.
Sengen er altså i første omgang ikke inde i billedet, i stedet skal I lægge en stor madras på gulvet og så putte hende der. I kan starte med at ligge sammen med hende og det er fint at du ammer hende, så hun næsten sover, samtidig med dette skal hun også have en putteklud eller lignende, så hun på sigt kan få en substitut for brystet.
Første skridt er altså at få hende gjort tryg ved at sove på eget værelse.
Næste skridt er at hun ikke falder helt i søvn med brystet, men lærer at sove uden denne afhængighed. Hun bør fortsat stadig ammes og få brystet som en del af hendes putteritual, men stille og roligt sættes kærtegn, en godnatsang eller lignende ind.
Du begynder så at sætte dig ved siden af hende i stedet for at ligge tæt sammen med hende og på den måde lære hun stille og roligt at falde i søvn ved dit nærvær, men uden den meget tætte fysiske kontakt.
Først herefter skal hun så lære at sove i egen seng. Det ritual I har fået indført med bryst, herefter putning med godnatsang, kærtegn, putteklud, måske en lille historie eller lignende overføres så til sengen. Du sidder ved siden af hende, læser lidt, synger lidt, holder hende i hånden osv. hvad hun nu har behov for.
Stille og roligt skal hun så også videre derfra - men der går noget tid endnu. Lige nu er I nødt til at få gjort hende fuldstændig tryg ved det at skulle sove. Det skal forbindes med noget hyggeligt og rart og være noget hun kan se frem til og her lære at det er okay dejligt bare at skulle sove på eget værelse.
Det lyder som om at hun sover passende om dagen og har en fin rytme der. Det kan dog være nødvendigt at hun i en periode puttes en lille smule senere om aftenen, så I er sikre på at hun er træt nok til at skulle sove. I skal også sikre jer at hun får mad nok i løbet af dagen og indfør gerne en godnatgrød som en del af putteritualet, så I sikrer jer at hun går mæt i seng.
Det lyder som om at I er kommet ind i en rytme, hvor hun næsten forventer at putteritualet er noget der kan vare timer og derfor er det vigtigt at få kortet dette ned, så hun forbinder det at skulle sove med noget som ikke trækker i langdrag. Derfor skal I putte hende senere i en periode og så flytte puttetidspunktet til en lille smule tidligere dag for dag, indtil I rammer det tidspunkt, som er passende for hende at blive puttet på.
Når hun vågner om aftenen eller i løbet af natten, så må en af jer atter lægge jer hos hende, berolige, betrygge osv. så hun igen lærer at blive på sit værelse og føle sig tryg ved dette. I første omgang er det som sagt trygheden I skal fokusere på og så det faktum at hun lige nu skal lære at sove på værelset.
Jeg ved godt at det kan virke langtrukkent og som et tilbageskridt at I skal lægge jer med hende og give hende fysisk ro og nærhed - men det lyder som om at det er nødvendigt hos jer og så må man ændre på dette senere hen.
Nogle forældre vil også vælge fuldstændig at holde pause fra egen seng og eget værelse. Altså simpelthen lade hende falde i søvn hos jer, lade hende mærke at I er der, passer på hende og gøre hende fuldstændig tryg ved at sove og ved at overgive sig til søvnen. Og når hun er det, så starte med at få hende i egen seng på eget værelse igen.
Det kan være ganske fornuftigt at lade børn komme ind til sig i en periode, sågar starte i forældresengen, simpelthen for at få skabt ro på hele putningen, få det forbundet med noget dejligt og når den ro så er i barnet, så forsøge med nye ritualer. Det er som udgangspunkt rigtig godt, at have en tryg og rolig fornemmelse som basis for gode søvnvaner.
Når dette er sagt, skal I naturligvis også sikre jer, at hun ikke vågner gentagende gange om natten fordi hun har øreproblemer og derfor har ondt. Børn med mellemørebetændelse vil ofte vågne om natten, græde, søge deres forældre og når de bliver taget op (kommer på højkant) så forsvinder trykket i ørerne og barnet har det godt. Så lægges hun ned, sover igen indtil trykket stiger og hun atter vågner og græder ...
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig god weekend og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske