Brev:
Vil sove med flasken
26. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Vil sove med flasken
Kære Helen.
Jeg er mor til tvillingepiger på 7,5 mdr., Thilde og Rosa.
Desværre lader det til at vi har fået givet dem nogle meget uheldige sovevaner de sidste par måneder, af hver sin slags!
De har fra fødslen sovet lange stræk imellem måltider og sov igennem (fra 20 til 05 – flaske og søvn igen til kl. 07-08) fra de var omkring 3 mdr., hvor vi kunne putte dem og gå ned igen, mens de selv faldt i søvn. De sov fra starten sammen i egen seng, siden i hver deres i vores soveværelse og sover nu i egne senge i rummet lige udenfor vores soveværelsesdør. Der har ikke været nogen problemer med overgangene fra det ene til det andet. De sover alle deres lure i sengene, da de var svære at få til at sove i barnevognene og jeg efter en lang og meget kold vinter fik nok af at stå i carporten 6-12 gange for hver lur, de tog.
Tidligere fik de aftenflaske hos os og blev så puttet med sut og det var fint. Dengang tog vi dem op om natten og gav dem natflaske, men siden vi begyndte at lade dem ligge i egen seng mens de fik flasken om natten, synes jeg, det er gået galt. Nu får de også aftenflasken i egen seng, så de puttes hvor de skal sove.
De får MME (mindst omkring 7-800 ml/døgn) og spiser grød, mos, frugt/grøntsager og rugbrødshapser.
Thilde:
Falder kun i søvn med flasken og vågner herefter rigtig mange gange i løbet af natten og vil have den. Om dagen falder hun også kun i søvn med flasken og kan af og til sove til luren er færdig, uden at vågne, andre gange er det det samme som om natten.
Når hun får lov at sutte på flasken lidt, under et minut, falder hun hen igen og vi kan fjerne den og enten erstatte med sut eller ingenting. Det gentager sig natten igennem. Vi har selvfølgelig prøvet at nusse hende, tale beroligende osv og har også andre, gode, soveassociationer: Sutteklud ved ansigtet, dynen på bestemt måde, ”sshh” og kærtegn. Det får hende bare ikke til at falde til ro – selv når hun af og til er endt med at sove hos os, fordi vi er blevet for trætte af at gå frem og tilbage, er det ikke nok nærhed og tryghed til at hun kan falde til ro uden flasken for munden! Nogle gange har selv dét at sutte på den efter at den er tom, været nok!
Vi har forsøgt at trøste hende på anden vis end med flasken i op til 10 minutter – herefter har hun fået den som hun ville, for ikke at vække Rosa og for at få fred en kort stund! Men det er jo selvsagt en ond cirkel, der i virkeligheden kun giver uro.
Vi har nogle spørgsmål til, hvordan vi kommer bedst igennem den afvænning:
Tror du, det vil være ok at tage hendes seng ind i vores soveværelse igen imens vi vænner hende fra natflaskerne (det er kun den samme flaske – hun sutter mere end hun spiser!), så hun ikke får vækket sin søster? Vi tænker, hun ikke skal over i vores seng, for så får vi jo bare erstattet en skidt søvnvane med en anden, og hun skal gerne ud af soveværelset igen senere. Hvis hun græder rigtigt skal vi vel tage hende op og trøste og lægge hende igen når hun er rolig – uden sutteflasken vel at mærke? Skal vi tilbyde hende vand i stedet, sut eller ingenting, synes du? Og hvor længe skal det mon vare, tror du..
Og Rosa:
Falder kun i søvn med flasken og kun, hvis der er mad nok i! For at bruge din egen metafor med søvntoget, så virker det som om, hun er afhængig af at flasken indeholder nok MME (ikke så lidt heller, oftest mindst 200 ml) til at få hende med et tilpas stykke med toget, før hun så spytter den ud og sover. Hun vågner ikke i løbet af natten, så som putteflaske er det vel ok, men det samme gælder hver gang hun skal sove i løbet af dagen – og de flasker skal vi jo gradvist af med!
Samtidig sker det, at hun løber tør for mad før hun er nået langt nok ned i søvnen og så vågner hun helt op og kan ikke lige puttes igen. På den måde kan hun nogle dage få spist helt enorme mængder mad og det er jo ikke hensigtsmæssigt. Jeg tror slet ikke, hun mærker om maven er fyldt eller lige ved at sprænges – det handler kun om putning.
Hun har selvfølgelig også sutteklud, dyne osv, som søvnassociationer, men hvordan kommer vi af med den brug af flasken, hun har nu?
Vi regner med at tage ”kampene” en ad gangen, så det ikke er begge børn, vi sætter ind hos, på samme tid.
Vi tilbyder ingen af dem en hel natflaske. Rosa sover oftest fra hun puttes og til ved 5tiden næste morgen – her leger hun lidt og falder så som regel i søvn igen. Thilde vågner som sagt en masse og småspiser på den måde nærmest natten igennem, dog uden at få særlig meget.
Vi håber, du kan se nogle muligheder ud fra beskrivelsen, så vi kan få brudt den skidte rytme inden den bider sig alt for meget fast!
Venlige hilsener
Kathrine.