Svar: Vil sove med flasken
26. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med dine dejlige piger - det lyder som om at de stortrives på alle måder, trods afhængighed af flaske for at sove :)
Thilde lyder til at have et stort suttebehov og man kunne godt overveje om ikke en sut kunne erstatte hendes flaske. Samtidig er der jo så den risiko at hun bliver afhængig af sutten og derfor er det også vigtigt at du ikke automatisk putter den i munden på hende, hver gang hun vågner. Men på sigt, er det jo bedre at hun er afhængig af sutten end af flasken, for på sigt, vil hun jo godt kunne lære at finde sutten selv. Lave en flaske selv kan hun ikke ...
Det er naturligvis allerbedst, hvis hun kan lære at sove helt uden afhængighed af sut eller flaske, men hendes suttebehov lyder som sagt til at være stort, så det kan være en løsning der. Prøv at trække en stofble igennem suttens ring, så hun samme med sin sut har sin putteklud og bibehold også jeres øvrige fine putteritualer, søvnassociationer.
I kan godt prøve at flytte hende ind til jer - fordelen her kunne være hvis I kunne fjerne den ene side på hendes seng og koble sengen med jeres. På den måde kunne hun fortsat ligge i egen seng om natten, men den ene af jer, kunne lægge en hånd over på hende, berolige hende med kærtegn, lad hende mærke at I er der osv. uden at I behøver stige ud af sengen. Et stille "sshh" på afstand kan også nogle gange være nok, så hun i sin underbevidsthed registrerer at alt er som det var da hun faldt i søvn og derefter sover roligt videre.
At vænne hende til at drikke vand, synes jeg ikke der er nogen idé i - det lyder som et suttebehov, der umiddelbart skal dækkes, mere end noget andet.
Hvis hun græder og er oprigtigt ked af det, skal I naturligvis tage hende op, trøste, berolige osv. som hun viser behov for, lægge hende igen, når hun er rolig og så vidt muligt forsøge at undgå sutteflasken.
Generelt gælder at det er betydeligt lettere at ændre på søvnvaner om dagen end om natten, fordi I selv er udhvilede og har mere overskud.
Derfor vil første skridt faktisk være, at Thilde lære at sove uden at få flaske om dagen. I første omgang skal hun lære at sove formiddagslur uden sin flaske i munden. Flasken inden middagsluren bibeholdes lidt endnu - men igen skal I prøve at få hende til at sove, uden den er i munden. Altså afbryde måltidet lige der, hvor hun ikke sutter sig i søvn, men lige misser med øjnene hvor hun ligger og registrerer at hun nu skal sove, triller om på siden og falder i søvn, uden flasken i munden.
Når hun har lært det om dagen, er det også lettere at få samme ritual indført om aftenen og om natten.
Med hensyn til Rosa, så er det rigtig vigtigt at I forsøger at give hende ekstra at spise dagen igennem. Det er vigtigt at hun får både mad og mælk nok, så hun ikke behøver spise sig i søvn og I skulle måske overveje om ikke hun skal have tilført en godnatgrød som en del af sit putteritual. Det må de i princippet meget gerne få begge to.
Det kunne også godt lyde som om at hun måske skal puttes lidt senere end hun bliver lige nu, så I er sikre på at hun er træt nok til at falde i søvn og dermed mindre afhængig af at få flaske inden ... i hvert fald arbejde på at hun ikke behøver så store mængder for at kunne sove.
Og så skal hun på samme måde som Thilde lære at sove uden at have flasken i munden. Hun skal have sin mælk, men altså lige slippe flasken, kigge sig omkring, trille om på siden og falde i søvn igen er det lettere at lære hende dette om dagen end om aftenen og de rutiner I får om dagen skal så stille og roligt indføres aften også :)
De fleste børn vil have brug for 4 flasker i døgnet i 7 måneders alderen og vil i 8-9 måneder kunne trappes ned til ca 3 flasker og i 10 måneders alderen vil to flasker være passende. Det betyder at barnet i 10-12 måneders alderen får ca 400ml mme dagligt for at dække jernbehovet.
Og med hensyn til store flasker og behov for mælk, så er der i princippet ikke noget i vejen for at Rosa spiser 200ml i en enkelt flaske, det kan være et helt reelt behov og får hun 3-4 flasker dagligt med 200ml i hver er hendes mælkebehov fint dækket. I behøver således ikke kæmpe for at skrue hendes indtag i netop aftenflasken ned - på sigt kan det sagtens være at hun netop har brug for 200ml om aftenen og igen om morgenen og derved får sit behov for jern osv. naturligt dækket :)
En plan for dagen til børn på 7½ måned kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden at få flaske, men med nyt ritual som på sigt vil hjælpe jer alle - altså mindre og mindre afhængighed af jer :)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres derudover med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - her forsøger I at give flasken og fjerne den igen inden pigerne falder i søvn.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Ris med sovs er godt i denne alder, indmaden af en frikadelle moses ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen på samme måde, en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller broccoli gives i hånden at gumle på, vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød, så I sikrer jer at de ikke går sultne i seng
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20 - og igen det er et reelt behov for mælk, men det er vigtigt at de ikke falder i søvn med flasken i munden, men at en ny søvnassociation får plads :)
Sen aften 23.30: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover videre til næste morgen tidlig.
Jeg ved godt at I skriver at Rosa ofte kan sove uden flasken inden midnat og I kan naturligvis lade det blive ved det. Men måske vil hendes behov for den store flaske naturligt nedsættes, hvis hendes behov for mælk indtages over fire flasker fordelt over hele døgnet som nu - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften... bare en tanke.
Og så tænker jeg, at I måske skulle gå tilbage til at give dem flaske inden de kommer i seng, så de ikke får flasken i sengen - det var jo da I begyndte med dette, at det begyndte at gå galt. Og netop at give dem flaske på skødet og putte dem efterfølgende, kan være en god måde at adskille flaske og søvn på, for dem begge :)
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med dem :)
Rigtig god weekend og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske