Svar: Vågen midt om natten
8. juli 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Sofias mor
Når børn vågner om natten skal man altid vurdere om barnet har fået en infektion. Har barnet f.eks. ondt i ørerne, bliver dette ofte forværret, når barnet ligger ned. Men da det ikke lyder til at være et problem, når hun ligger ned om dagen, så er det sandsynligvis ikke det.
Man skal også altid overveje om barnet er sultent eller tørstigt. I skal derfor tænke på om jeres datter får nok at spise og drikke i løbet af dagen.
En tredie ting er at mange børn har mareridt om natten. Det er i drømme at dagens oplevelser bliver bearbejdet og det er derfor sandsynligt at jeres datter vågner fordi hun drømmer.
Ud fra din beskrivelse så lyder det som det helt rigtige at gøre,- at gå ind til hende gentagende gange, så hun trøstes, ved at I er der og ikke føler sig forladt men tryg.
Det er sandsynligvis en overgang, som går over igen, hvis I sørger for at give hende tryghed og trøste hende, når hun har behov for det.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske