Svar: Middagslur og manglende evne til at falde i søvn
26. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det vil være en rigtig god idé, at I forsøger at holde samme rytme hjemme, som dagplejen har hos sig. Det vil sige sørger for at Tobias får sin formiddagslur på ca 1 time, derefter op, lege, spise frokost osv. og så blive puttet til en længere middagslur, der gør at han naturligt bedre kan være vågen fra han vågner der og til han så skal i seng for natten.
Han er så lille at han har meget svært ved, hvis I hjemme kører en rytme og han i hverdagen skal have en anden, det forvirrer hans indre ur. Der er heller ikke noget i vejen for at han med den alder han har, ikke sover mere end 1 time om formiddagen - netop i 12-18 måneders alderen vil det være helt normalt at formiddagsluren langsomt nedtrappes og middagsluren rykkes frem, så han stille og roligt begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Lige nu har han stadig brug for to og det er super fint - men kun en lur dagligt bliver næste skridt og netop ved at afkorte formiddagsluren kommer I naturligt mere i den retning.
Så ja, jeg synes I skal forsøge at gøre som hans dagplejer, det lyder som en meget fin og helt alderssvarende rytme hun har givet ham :)
Med hensyn til at finde ro og overgive sig til søvnen om aftenen, så spiller det ganske givet ind at rytmen om dagen varierer - men det får I jo styr på nu :) Derudover spiller det ganske givet også ind, at han nu er begyndt at gå rundt og derfor har en stor motorisk uro og svært ved at slappe af i sin lille krop - det er en rigtig fornemmelse du har der :)
Det kan være meget fint at bruge metoden med at gå til og fra, så han hele tiden oplever at I er der, I er ikke forsvundet selvom han ikke kan se jer, han er ikke ladt alene. For det er den følelse han har, når I går fra ham. Han forstår simpelthen ikke at I er der, når han ikke kan se jer.
Det kan af samme grund også være en rigtig god idé at lege gemmeleg i løbet af dagen, netop for at give ham lidt bevidsthed om at I stadig er der og at man kan kalde på jer, så dukker I frem ...
Det er meget fint at have et interval mellem ½-3 minutter. Det der er vigtigt er at man hele tiden betrygger barnet, beroliger, viser at man er der og passer på det og at barnet trygt kan lægge sig til at sove. Det er helt okay at man også nogle gange vælger at sidde lidt hos ham, holde ham i hånden beroliger ham osv. Ligesom man også nogle gange kan være nødt til at tage ham op, få ham fuldstændig rolig, trøste, sidde med ham og når der så atter er ro på, så putte ham i seng igen, blive der lidt - før man så atter går.
Det der er vigtigt er at han græder ulykkeligt i lang tid og at man overhører dette. Hvis han rejser sig, rækker armene op mod jer, signalerer han "gå ikke fra mig, tag mig op" og så skal man naturligvis lytte til dette. Måske er han så puttet for tidligt, måske vil det bare hjælpe at man bliver der.
Hvis man sidder der og han så rejser sig, hopper rundt, leger og charmer - så er det vigtigt at gå. Så forstyrrer det at man er der, så forstår han ikke at det er sengetid, men tror det er leg og underholdning og netop ved at gå, får man så signaleret at det rent faktisk ikke er tid til leg lige nu. Igen kan man nogle gange med held gå frem og tilbage med kort interval, og atter andre gange må man sætte sig ned hos ham. Man kan meget vel være nødt til at flexe lidt i sine metoder.
Mange børn på jeres drengs alder, vil hvis man starter med at gå frem og tilbage et par gange, godt kunne forstå at det er meningen at de skal lægge sig ned - men de vil stadig gerne have at man er der og efter at være gået frem og tilbage et par gange, så lægger de sig trygt til at sove, netop fordi man bliver der, sidder hos dem og holder dem lidt i hånden. Så fleksibilitet er nødvendigt.
Det kan være udmærket at lave noget i nærheden, så kan han høre dig og fornemme at du ikke er forsvundet helt, du er der stadig væk. Du vil også på afstand kunne sige "jeg er lige her skat" eller "læg dig ned skat". Netop en lille ordre som "læg dig ned skat", det at han selv begynder at lægge sig i stedet for at du går ind og fysisk lægger ham ned i sengen hver gang, kan gøre at han begynder at forstå at det er det han skal nu og derved begynder at blive liggende og lettere finder roen.
Du skal hele tiden lytte, vurdere, lægge mærke til hans signaler for hvornår det er nødvendigt at gå ind til ham, hvor længe du skal være hos ham og hvornår du skal gå igen og hvor længe du skal være væk. Der er ingen faste regler på dette, det er helt individuelt og du er nødt til at reagere sådan, som det føles meget rigtigt, når du lytter til dig selv. Mere præcist kan jeg ikke sige det :)
Og man bliver aldrig helt væk - det er naturligt at gå ind og tjekke til barnet løbende i løbet af en aften og man tjekker også altid til barnet inden man selv går i seng, lige putter dynen omkring ham, stryger ham lidt over håret osv. For mig er det i hvert fald naturligt at gøre det :)
Med hensyn til mad, så er det dejligt at han har en god appetit og så længe han tisser, maven fungerer osv. så må du tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske