Svar: At lægge sig til at sove og hidsigt temperament
26. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
Tak for din fine beskrivelse af lille Rasmus, tak for dine meget pæne ord til mig og velkommen til :)
For at starte med temperamentet, så hører dette alderen til og man ser det faktisk ofte hos børn i 9-10 måneders alderen. Men Rasmus lyder jo til at være lidt forud for sin tid, måske fordi han spejler sig rigtig meget i storebror, så at han reagerer så selvstændigt nu, tydeligt viser sin egen vilje - det lyder helt normalt.
Man kan godt blive helt forskrækket, når man står overfor et barn der som lyn fra en klar himmel pludselig kan blive enormt vred. Som forældre kan man godt stå med følelsen af "hvem er dog den lille dreng" fordi man pludselig ser sider af ham, som man ikke har set før. Man kan blive helt urolig for om der er noget galt med barnet, især hvis det er første gang man oplever det eller ikke har oplevet det med den ældste - men med temperament er børn jo også forskellige :)
Temperamentet, selvstændigheden, den egen spirende egen vilje, ses ofte ved middagsbordet men ofte også ved puslebordet. Han vil pludselig ikke skiftes, snor sig som en ål, protesterer højlydt, græder, vil bare ikke ligge ned men stå ... lyder det bekendt? ... Og man kan også opleve det, når man er ude at handle, han sidder foran i indkøbsvognen, kigger på hylderne og skriger pludselig som besat fordi han har fået øje på noget bestemt. Man har ikke en jordisk chance for at finde ud af hvad det er - det er frustrerende - men stadig normalt :)
Det er helt fint at lade ham få mad fra jeres tallerken - han må gerne få det, smage på det, det udvikler hans smagssans og forebygger kræsenhed senere hen. At han så lige nu ikke kan tygge det tilstrækkeligt og optage næringen af det betyder ikke så meget - han lever jo ikke af råkost, men får sin egen mad ved siden af :)
Hans separationsfase og motoriske evne giver jer så problemer om natten. Han er motorisk rigtig godt igang, han er fysisk meget aktiv og det er han også når han sover. Han har svært ved at finde fysisk ro, han har svært ved at slappe af i sin krop, det er som en indre motor, der holder ham kørende hele tiden, så han ligesom skal være i bevægelse. Det er naturligvis frustrerende for ham selv, for han vil jo også gerne selv sove, men får sig lagt i stillinger han ikke mestrer at komme væk fra og bliver irriteret - det foregår mere eller mindre i søvne om natten.
De fleste børn vil i denne alder lægge sig op i kravlestilling, rokke frem og tilbage og græde frustreret om natten. Det er faktisk mere normalt, at de gør det, end at de ikke gør det. Man kalder det head-banging, når nogle børn gentagne gange lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen.
Barnet kan også ligge og slå med hovedet fra side til side eller sparke meget kraftigt med benene i søvne, det kan se voldsomt ud og man kalder det for head-rolling. Det er også helt normalt.
De fleste forældre vil opleve, at deres barn også opfører sig "rokkende" om dagen. Når der f.eks. spilles musik, vil børn naturligt sidde og rokke med kroppen i takt til musikken. Faktisk rokker barnet ofte også meget i de perioder, hvor tænderne bryder frem, hvor de lærer at stå og begynder at gå.
Og så er der også børn der vokaliserer deres rytmiske rokkende bevægelser – så selvom barnet sover let, så kan barnet godt sige lyde som uuhhhuuhh eller uummuumm, og nogle børn vil også tage fat i tremmerne i sengen og sidde og vippe og rokke imens de holder fast. Om dagen vil man også kunne se barnet sidde og rokke imens det brummer, det kan se bekymrende ud, men er det meget sjældent. De fleste børn med rokkende bevægelser er sunde og raske, og det er en del af den udviklingsfase, de går igennem på dette tidspunkt.
Så ja, det er frustrerende, men normalt og altså en fase :)
Når han har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen, så hænger det også sammen med at han har svært ved at give slip på dagen og alle oplevelserne. Han vil så gerne følge med i det hele og kan ikke sove - tiden skal bestemt ikke soves væk. Det er også det I har oplevet på jeres campingferie, at han var så fokuseret på alt omkring jer, at han stort set ikke sov.
Det hører igen alderen til og det er normalt at børn i 8-10 måneders alderen sover mindre i en periode, det vigtigste her er at se på hvordan han trives. Og det lyder jo hos jer som om at han er vældig i hopla og har masser af energi til at følge med og opleve verden i løbet af dagen. Han lyder ikke som en dreng der mangler søvn.
Jeg synes naturligvis at I skal forsøge at putte ham til natten på det tidspunkt, hvor I skønner han burde være parat. De fleste aftener vil det også lykkes, hvis I rammer det rigtige tidspunkt, men nogle aftener vil han lige i sidste sekund trille omkring, rejse sig og i stedet være til hopla.
Disse aftener kan I naturligvis godt forsøge at putte ham igen et par gange, for at se om I ikke ved jeres tilstedeværelse kan lulle ham til ro. I kan også prøve det modsatte at gå, for at se om det at I er væk og der ikke er nogen aktivitet vil gøre, at han så lægger sig ned og falder i søvn.
Men de aftener, hvor han tydelig ikke kan sove alligevel, synes jeg at I skal tage ham ind i stuen igen og vente på at næste søvntog kører forbi. Det tager måske 20 minutter, måske 40 minutter, men der er ingen grund til at sidde og kæmpe med ham i timer, for ingen kan sove på kommando. Så tag ham med tilbage i stuen, lad ham sidde og putte sig lidt hos jer, lege lidt stille, hvad han nu vil og put ham så næste gang han virker parat. Når det ikke hjælper at være hos ham, kærtegne ham osv. men han bare rejser sig, vil op at stå osv. så drop putningen og tag ham ind i stuen og vent til han atter viser sig parat :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - rigtig god weekend, rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske