Svar: Ernæring, amning og MME
27. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Stians mor
Tillykke med lillebror - hvor dejligt at høre at alt er forløbet godt og at I trives som en lille familie på fire :)
Det er helt normalt at børn i 4 måneders alderen kan slatspise ved brystet i løbet af dagen. De følger så meget med i verden, at de naturligt har svært ved at koncentrere sig ved brystet. Det er her ofte en god idé at gå afsides med barnet, lægge sig på dobbeltsengen og amme i løbet af dagen og også hvis man er ude, forsøge at finde et lokale, hvor man kan amme i fred og ro. For mælk skal han jo have - det går ikke at han kun ammes 2 gange på 18 timer .... som du skriver er der jo ingen næring i mælk.
Flaske er den bedste erstatning for amning, modermælkserstatning er den bedste erstatning for modermælk og der findes ikke dårlige mme i Danmark. Du kan trygt og roligt give din dreng mme, det er helt fint. Det du skal være opmærksom på er, at jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du naturligt også producere og jo mindre interesse vil han få for brystet.
Det gælder allerede nu - jo mindre du får ham til at spise ved dig om dagen, jo længere tid der går mellem dine amning, jo mere nedsættes din mælkemængde og jo mindre interessant bliver brystet. Hvis du således gerne vil amme, så er du nødt til at lægge ham hyppigere til eller begynde at stimulere med hænderne eller en brystpumpe, for at få øget din mælkemængde - netop fordi jo mere mælk du også har, jo mere vil han naturligt gerne die hos dig. Jo mere mælk der er, jo lettere flyder det ud til ham, jo mere interessant er det også for ham.
Jo mere flaske, vand og mme du giver ham, jo mindre kommer han til brystet og til sidst vil der være en risiko for at din amning stopper. Du skal derfor være klar over det valg du tager - det betyder ikke at det er et dårligt valg, slet ikke, men du skal være bevidst om at du kan risikere at amningen stopper.
Nogle kvinder drømmer om at kunne amme deres barn 1 år eller mere, andre kvinder vil gerne så hurtigt som muligt kunne give barnet en flaske og lade andre tage over ... Hvis du ikke har nogen intentioner om at skulle amme særligt længe, så er det helt fint at give ham flasken nu. Faktisk kan det være en fordel at gøre det nu, for bliver han ret meget ældre, risikerer du at han fravælger flasken og vælger den ægte vare. Fuldstændig ligesom han også kan vælge flasken og fravælge brystet - det går faktisk begge veje.
En plan for dagen som giver plads til både skemad og mælk ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: En lille smule grød, max ½ dl. evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: En lille smule grød eller grøntsagsmos, max ½ dl. og vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Evt. ammes/flaske
Ofte vil børn også spise aften (kl 20), først på natten (01) og igen næsten morgen tidlig (06) og det er også helt fint med en sådan rytme :)
Som du kan se indgår der rigtig mange mælkemåltider i planen og det er vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at pladsen og lysten til mælk forsvinder.
Jeg har skrevet ammes/flaske fordi behovet er det samme uanset om du gør det ene eller det andet. Det vil sige, at hvis du ønsker at udfase amning og erstatte med flaske, så skal du give flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme.
Overgangen gøres bedste ved at erstatte en amning med en flaske af gangen. Det vil sige at hvis du ammer 6 gange dagligt, så kan du amme 5 gange og give flaske 1 gang. En dag eller to derefter kan du så amme 4 gange og give flaske 2 gange dagligt osv. Så du stille og roligt får trappet amningerne ned og får flaskerne øget.
Du kan naturligvis godt i en periode gøre begge dele og f.eks. amme 3 gange dagligt (f.eks. aften, sen aften og tidlig morgen) og så give flaske i løbet af dagen - inden formiddagslur, inden middagslur og eftermiddag, altså også 3 gange dagligt så hans behov på den måde bliver dækket. Hvor længe du kan gøre dette er forskelligt, hos nogle fungerer det super fint i måneder, hos andre forsvinder mors mælk ret hurtigt.
Du skal regne med at hans døgnbehov ligger på mellem 800-1000ml mælk og hvor meget mme han så skal have afhænger af, hvor meget mælk han så får hos dig - og det er jo svært at vide. Men mon ikke at en flaske med ca 150ml i vil være passende .. Hvis han sluger dette uden problemer, så skal han have mere, men det ligger sandsynligvis deromkring.
Det er sandsynligvis smagen af mme han ikke bryder sig om, så du kan forsøge med en anden type mme, for at se om han bedre kan lide smagen af dette ... Han drikker jo fint vand af flaske og kan således godt finde ud af teknikken - men som du skriver er der ingen næring i vand og det er mælk han skal have, enten modermælkserstatning eller modermælk.
Hvis du ikke kan få ham til at spise mme og du vil stoppe amning, så har du et problem - han skal have sin mælk.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :) Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske