Brev:
Vil ikke have grød
27. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Vil ikke have grød
Hej Helen
Vi har en søn på 7 mdr. som generelt er en meget glad og aktiv dreng. Men han er lidt stædig i forhold til at gå over til skemad. Det svinger rigtig meget i hvordan det går med skemaden.
Vi startede allerede på risgrød og majsgrød da han var 4 ½ måned, fordi han begyndte at vågne oftere om natten. Og det gik faktisk fint og hjalp også på natteroderiet. Så begyndte vi så småt på grønsagsmos da han havde fået risgrøden op i konsistens og gode portioner. Men dette var bestemt ikke noget hit. Vi har prøvet ALT såsom Kartoffelmos, gulerodsmos, broccoli, ærter, majs, blomkål osv. Derfor begyndte jeg at lave risgrød igen og så komme lidt mos oveni. Og det har faktisk fungeret, både med lidt kød i også, lige indtil nu.
Nu vil han simpelthen slet ikke have skeen i munden. Han er meget interesseret i vores mad og vil også gerne smage, så han er helt sikkert parat. Vil rigtig gerne selv hjælpe til, og derfor har han fået agurkestænger, sin egen ske, melon og hvad vi ellers lige kan finde på, som han selv kan sidde med mens vi giver han mos og grød. Dette har også været et hit, men nu stejler han fundstændig overfor skeen og det er lige meget om han selv har noget i hånden:-)
Derfor har jeg prøvet med små rugbrødshapser som jeg har blødt op i mælk først. Han vil gerne spise det, men har stadig lidt besvær med at sunke det og får lidt opkastfornemmelser. Så min fornemmelse siger, at han siger fra overfor skeen fordi han selv vil. Men problemet er jo bare så, at han ikke får nok at spise ved de få hapser han tager, så derfor er han gået tilbage på mælk.
Jeg har ammet hele forløbet indtil nu, men min produktion gik ret kraftigt ned i den periode hvor skemaden bare fungerede. derfor supplerer jeg med flaske efter behov.
Min egen sundhedsplejerske sagde til mig sidst at jeg skulle tage en kold tyrker og så tilbyde ham skemaden og stoppe med amningen. Dette har dog for mig været et for drastisk foretag, specielt i denne varme, hvor han har brug for meget væske. Derfor har jeg brug for dit synspunkt på min problemstilling, så vores søn kan komme mere og mere over på fast føde.
Jeg har selv tænkt om det kunne hjælpe at holde en uges pause, hvor han kun er på mælk og så starte igen. Eller om jeg skal fortsætte med små rugbrødshapser og derefter flaske. Men han kan jo ikke bare leve af rugbrødshapser:-)
Vores dagsrytme så således ud inden han sagde nej til skeen, fra den ene dag til den anden
5.30-6.00 vågner og får bryst
7.30-8.00 Øllebrød/havregrød med vand i kop
8.30-9.00 Formiddagslur (fra 30 min - 1 time)
11.00 frokost: risgrød med grønsagsmos og lidt frugt med vand i kop
12.00-12.30 Middagslur (kun ca. 1 time, nogle gange lidt mere - er ikke den store sover, men det er en anden problemstilling)
13.30 tilbydes lidt frugt
Sover gerne en powernap, men der er han svær at få til at sove
14.30-15.00 youhurt naturel med frugt og suppleres med bryst
18.00 Aftensmad: risgrød med grønsagsmos og frugt til dessert
puttes ml. 19.00-20.00 alt efter om han sov den sidste lur.
Håber du kan finde ud af dette brev og evt komme med et råd så vi kan få vores dejlige søn på rette kurs igen.
Med venlig hilsen
Christina