Svar: Min datter ville ikke spise mos og grød mere
27. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Kære M
Det er helt fint at forsøge at holde en pause med grøden i et par dage og så begynde igen. Hvis det er tænder eller andet, der generer jeres datter, så kan lysten til skemad godt vende tilbage efter en lille pause.
Men ellers tænker jeg, at lillepigen nok er ved at være lidt træt af risgrød, hirsegrød og kartoffelmos og har brug for mad der smager af mere, mad som er krydret og som også giver lidt udfordringer rent tyggemæssigt. Hun skal have mad som tager mere og mere udgangspunkt i familiemaden og mad som hun selv kan sidde med i hånden, gumle på, opbløde med spyt.
Det vil være rigtig fint at starte hvert måltid med at hun få lidt i hånden, så hun bliver bevidst om at det er spisetid nu og naturligt får lyst til maden. Hun kan få frugtbåde, f.eks. appelsinbåde, som hun kan sidde og sutte saften ud af. Hun kan også få ristede rugbrødsbjælker (se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem) og hun kan få agurk, som i øvrigt har en god effekt på ømme gummer, hvis hun er generet af tandfrembrud.
Hun skal have alle former for grøntsager nu: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Hun skal nu også have kød og fisk i sin grøntsagsmos, det kan være kødboller eller fiskeboller som du laver og har liggende i fryseren, men det må også meget gerne være kød og fisk med udgangspunkt i det I andre spiser. Hvis du f.eks. en dag laver kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs og hvor det er mildt kryret med lidt timian, oregano og løg, må hun gerne få lidt af dette. Du kan give hende rester til frokost, så hun på den måde får kød og fisk to gange dagligt.
Kød og fisk bør koges eller laves i ovnen og det er en god idé at starte med de lyse typer som kylling, kalkun, rødspætte og laks. Men hun må også gerne få svin, kalv, lam, and, okse, ligesom hun kan få sild, torsk, makrel, skrubbe, sej eller andre fisk. Også tun fra dåse vil være helt okay.
Også grøden skal varieres og hun skal til at have de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Som mellemmåltider kan hun få lidt frugt, det kan være frugtmos og det kan være frisk frugt og bær, som hun som sagt kan sidde og sutte på.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - flasken her, trappes stille og roligt ned, så hun i 7 måneders alderen helt kan undvære den
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Får flaske nu, men stille og roligt erstattes den med en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. I 7 måneders alderen skal hun ikke længere have flaske om eftermiddagen men i stedet grød som mellemmåltid.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, mosede grøntsager og indmaden af en frikadelle, lidt laks eller lignende og sovs. Igen lidt brødskorper eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Så mit råd til jer er altså mere variation, mere og mere udgangspunkt i jeres mad og mad der smager af noget. Gerne give hende noget at sutte på, gumle på osv. som start på et måltid og følge efter med skemaden. Det er fint at holde et par dages pause, men ikke for længe, så skal I igang med mere rigtig mad i stedet og netop motivere hende ved at give familiemad, smag og bid :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske