Svar: Søvnproblemer del 2 - 10 mdr.
28. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære trætte forældre
Kosten har stor betydning for søvnen og det er vigtigt at jeres datter får mad og væske nok i løbet af dagen, ligesom det også er vigtigt at hun har en nogenlunde fast rytme dagen igennem - det påvirker hendes evne til at overgive sig til søvnen og påvirker også kvaliteten af søvnen om natten.
Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. føler ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Jeres datter bør med den alder hun har nu, kun ammes 2 gange i døgnet. Disse to amninger kan meget fint ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen - det er helt fint, men derudover skal hun ikke ammes, men skal have rigtig mad. Mange små måltider og stadig energiberiget, som jeres sundhedsplejerske også har sagt.
En plan for dagen til et barn på 10 måneder, kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, sødmælk, mme eller vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur sover ca 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende, suppleres derudover med kogte grøntsager, rester fra aftensmaden - en kartoffelbåd, frikadelle, pastaskruer eller lignende. Kan også få rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal spise det samme som I andre og der skal være mad i stykker og moset mad. Retter som pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, fiskefilet, boller i karry osv. er gode retter til børn. Vand, sødmælk eller mme af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, så du sikrer dig at hun har fået mad nok.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten ammes hun igen, så hun på den måde får brystet 2 gange dagligt. Hun skal altså ikke nægtes brystet de to gange, men samtidig skal hun jo have mad nok og væske nok om dagen, for at kunne undvære brystet. Du er dog også nødt til at trappe amningerne ned, for at give appetit til mere rigtig mad og få øget hendes vægt ...
Jeg håber at ovenstående plan hjælper jer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske