Svar: Vil ikke spise grøntsager - 2 år, 6 mdr.
28. juli 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lars og Natalie
Det kan være en fordel at bage grøntsager ind i brød. I kan f.eks. lave gulerodsboller eller spinatboller, bage kartoffelbrød og lignende og på den måde få lidt ekstra variation ind ...
I kan også lade hende "drikke sine grøntsager" ved at lave grøntsags- og frugtsmooties. Det kan mange børn faktisk rigtig godt lide og det kan være en god måde at få lidt variation ind.
Du kan blande grøntsager og frugt på kryds og tværs, det er næsten kun fantasien der sætter grænser - men f.eks. gulerødder, agurk, æble, ananas og måske lidt citron kan være godt. Også en lille smule rødbede, broccoli og andet kan blandes i en smoothie ...
Det kræver en god saftpresser at lave det, men måske var det noget for jer alle sammen og værd at forsøge.
Det der er med smoothies og børn er, at smoothies ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Det er derfor vigtigt at hun ikke går og nipper til det, men får det som et mellemmåltid f.eks. om eftermiddagen. Man kan med fordel komme lidt A38 i eller spise det ved siden af, da det neutraliserer syren lidt.
Og så er det som I skriver, en rigtig god idé at blande grøntsager i kødfars, kødsovs og hvor I nu kan komme til at tilsætte det.
Det kan også være en god idé at skære grøntsagerne ud i flotte forme og figurer, så de bliver mere spændende eller servere dem sammen med lidt frugt og bær. I kan lave et træspyd hvor der er et stykke rød peberfrugt, en ærtebælg, en jordbær, en vindrue og et stykke æble på og på den måde igen få lidt variation i hende :)
Og ellers må hun suppleres med en multivitamin tablet dagligt.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske