Svar: Min datter tager ikke på
28. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære M
Som morgenmad er grød det bedste og det kan være havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød.
Som mellemmåltid formiddag vil det være rigtig godt med frugt og bær, frisk som hun selv kan sidde og spise og dertil ½ bolle med smør og ost. Det kan være en købt bolle, men det vil også være rigtig fint med hjemmebagte boller, du kan f.eks. bage havregrynsboller - opskriften finder du i babykøkkenet her på siden.
Som mellemmåltid eftermiddag kan hun også få en bolle, men ved siden af dette også gerne lidt tykmælk med revne æbler, frugtmos, lidt rugbrødsdrys eller lignende. Det er langt at foretrække neutrale produkter og så selv søde med forskellig topping.
Til frokost og aften skal hun have fiberholdigt brød, kød, fisk og grøntsager og det er især vigtigt med kød eller fisk hver dag.
En god måde at få fedt på er via fisk. Fisk indeholder nogle helt essentielle fedtsyrer som vi ikke kan få andre steder og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at tilbyde din datter fisk dagligt. Det kan være makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende til frokost og det kan netop være godt med de smørbare typer af fiskepålæg, fordi hun så ikke kan tage pålægget af brøddet. I må også meget gerne spise rødspætter, laks, torsk eller andet til aftensmaden - fiskefrikadeller er også gode - og giv hende gerne en klat remoulade eller sovs til.
Ud over fedt, så er det som sagt også vigtigt at hun får proteiner. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet og lignende. Det kan hun også få til frokost en gang imellem.
Det er helt fint at hun gerne vil spise selv, netop frikadelle (kød eller fiskedeller), rejer, muslinger, pølse, fiskefilet osv. kan spises i stykker sammen med netop æg, pasta, brød og kogte grøntsager. Udgangspunktet er jeres mad og gerne mad med sovs!
Jeg synes ikke I skal give hende usunde fødevarer for at få ekstra kalorier i hende, jeg synes I skal forsøge at sammensætte hendes kost, så hun får varierede fedtstoffer og proteiner. Hendes grød bør laves med sødmælk og fedtstof, så den er energiberiget og hun bør som sagt få grød om morgenen - også gerne som godnatmåltid.
Hun må gerne få ostehaps, men giv hende også andre former for ost, skåret i stænger eller stykker :)
Håber at ovenstående sammen med tidligere sendt plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske