Svar: Mit barn på 9 mdr vil ikke spise, kun amme
8. juli 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Susi
Med den alder din datter har nu skal du ikke begynde at introducere smagsprøver af skemad osv., men gå direkte til den mere faste og almindelige mad, som I selv spiser. Når hun er blevet ammet så længe har hun en fin kæbemuskulatur og vil sagtens kunne tygge uden problemer.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: øllebrød eller havregrød
Formiddag: ½ bolle med smør, lidt banan eller anden frugt
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbartpålæg og lidt grønt, f.eks. kogt gulerod, agurk, ærter, majs, rød pebberfrugt
Eftermiddag: En lille portion A38/tykmælk/yoghurt med drys og bær. ½ bolle med smør og lidt frugt
Før aftensmad: Lidt grønt som til frokost
Aften: Aftensmad som I får
Dessert: Frugtmos med mælk
Til måltiderne tilbyder du vand eller mælk af kop.
Hvorvidt du kan stoppe med amningen helt afhænger af om din datter kan skelne imellem at hun nogle gange får lov til at komme til brystet og andre gange ikke. Der er ikke noget i vejen for at du fortsat ammer hende morgen og til natten, men hvis hun ikke kan skelne og bliver frustreret, så er det bedre at stoppe helt.
I øjeblikket føler hun ikke sult på samme måde, fordi mælken giver hende en 'falsk' mæthedsfølelse. Der er derfor ikke andet for en at stoppe helt eller skrue voldsomt ned for amningen.
Det er vigtigt at du får skabt nogle gode spisevaner nu. Når din datter bliver et år, er hun ikke længere så nysgerrig efter at prøve noget nyt og hun vokser ikke længere så meget og er derfor ikke så sulten, så de gode spisevaner skal skabes fra nu og frem til et års alderen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske