Svar: Bedre spisning
29. juli 2010
Alder:
13 mdr.
Kære bekymrede madmor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Som jeg ser situationen hos jer, så er der tale om en dejlig lille pige, som trives, udvikler sig og som har det godt. I har, som du skriver, skulle igennem en række af nåleøjer og det er ikke uden omkostninger at blive født 14 uger før tid, men hun klarer det og føler sin egen rytme og har det som udgangspunkt godt!
Det er helt naturligt, faktisk næsten mere reglen end undtagelsen, at børn der er født før tid kan have svært ved det at spise og især at komme igang med familiemaden. Det hænger naturligvis sammen med at børn der er født meget før tid, på flere områder vil have motoriske begrænsninger. De udvikler sig motorisk senere end andre børn og det handler ikke kun om grovmotorik, men bestemt også om en lidt forsinket mundmotorisk udvikling.
Dertil kommer, at børn som er født meget før tid, naturligt vil have behov for ekstra meget næring når de kommer ud. Det resulterer i at de bliver stopfordret, uden at man tager hensyn til hvorvidt de egentlig er sultne eller ej. Det er et spørgsmål om at de skal overleve. Det betyder naturligvis at for tidlig fødte børn godt kan have problemer med deres appetitregulering. De kan faktisk godt i meget lang tid, have svært ved at mærke, hvorvidt de egentlig er sultne eller føler sig mætte og dette skal de så lære hen af vejen i takt med at de vokser op.
Det I skal holde fast i er at jeres datter rent faktisk spiser og at hun har en naturlig interesse i jeres mad og i at få mad i munden. Hun har samtidig også en stor lyst til at spise selv, hun vil rigtig gerne, mestrer det naturligvis ikke, men lysten og viljen er der - og det er super godt.
I skal ikke fokusere så meget på mængden hun spiser, men holde fast i at små hyppige måltider stadig er bedre end få og store måltider. Det er også vigtigt at I giver hende mad, som appellerer til hende i farver, konsistens og smag. Hun må meget gerne få mad som smager af noget, krydret mad, mad som tager udgangspunkt i jeres mad.
Hun er for lille til at kunne spise med en ske, de fleste børn vil først kunne mestre dette omkring 16 måneders alderen, så der går noget tid endnu inden hun er klar til dette. Men hun vil godt kunne spise med en gaffel. I kan hjælpe hende maden på gaflen og så prøve at motivere hende til at føre gaflen til munden. Nogle gange vil hun også pille maden af gaflen og så spise den med fingrene i stedet og det er også helt fint, - bare hun spiser :)
Og så er fingrene det bedste og letteste at spise med. I kan give hende mad med ske, gaffel eller jeres fingre og I kan lade hende selv spise så meget som muligt med fingrene.
Hun har stadig brug for mos og grød, fordi I der bedre kan energiberige maden, I kan iblande fedtstof og mælk, så hun på den måde får lidt ekstra næring og det kræver også så stor koncentration af hende at spise mad i stykker, at hun bliver for træt inden hun er helt mæt. Og så må I så supplere med skeen, når hun ikke orker mere.
Om aftenen kan I gøre modsat, - starte med at give hende lidt skemad inden I sætter jer til bords og når I så alle er klar til at spise, så sidder I ved bordet sammen og hun får så lidt i hånden at gumle på og øve sig mundmotorisk på, imens I spiser. I kan også gøre det, at I simpelthen giver hendes jeres mad. Du fortæller jo at hun mister interessen for sit eget, når hun ser hvad I spiser og hun må meget gerne få jeres mad.
Hvis I f.eks. spiser pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, ris med sur-sød-sovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), fiskefilet, laks, lasagne eller lignende - hun kan og må meget gerne få det hele. Naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Det er smagen og det at hun spiser jeres mad, som du skal fokusere på lige nu.
Planen for dagen ser umiddelbart meget fin ud, hun spiser varieret nok, aldersmæssigt helt passende - du skal nok sammenligne hendes indtag af mad med et barn på ca 10 måneder og så er det ikke helt skævt det du fortæller :)
Kød og især fisk er meget vigtigt. Så det vil være rigtig godt at give hende forskelligt fiskepålæg til frokost, makrel, tun, sildepostej, rognguf, fiskefilet, fiskefrikadeller osv. Hun må gerne få lidt mayonnaise eller remoulade på, det er okay :) Men medtænk også f.eks. rejer og muslinger som noget hun kan få til frokost en gang imellem - lidt rejer sammen med avokado og lidt citron kan være en hofret og giver hende sunde og gode fedtstoffer.
Med hensyn til opkastninger, så har jeres datter måske særligt følsomme brækreflekser og det vil sandsynligvis være noget hun vokser fra. Det handler om at hun, når hun sidder med noget i hånden, får det skubbet for langt ind i munden eller hvis hun spiser noget og klumperne ikke bliver tygget godt nok - ja så stimuleres brækrefleksen og det kommer retur. Det er et spørgsmål om at hun skal modnes fysiologisk men også et spørgsmål om at hun skal øve sig - øvelse gør mester.
I kan naturligvis godt forsøge at lægge mærke til om det er på bestemte tidspunkter af døgnet, om det er i forbindelse med bestemte retter eller lignende, for at se om man så kan ændre noget ud fra dette, men som udgangspunkt tænker jeg, at det nok vil være sådan, at I er nødt til at se tiden lidt an omkring det.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske