Brev:
Synd for ham, at han sover så kort tid
29. juli 2010
Alder:
1 mdr.
Synd for ham, at han sover så kort tid
Hej Helen.
Min søn er 6 uger i dag. Han ammes 100% og vokser som han skal.
Første spørgsmål drejer sig om at sove på siden. Der bliver jo anbefalet, at han sover på ryggen, men han vender sig ofte selv om på siden, når han sover. Gør det så noget? Det er sket en enkelt gang, at han er kommet hele vejen om på maven, mens han har ligget i vores inden han faldt i søvn. Men jeg var stadig vågen, så jeg lagde ham bare om på ryggen.
Ellers er det også en problem, når jeg ammer liggende - så ligger han nogen gange på siden, og hvis jeg er meget træt, så falder jeg ofte i søvn mens jeg ammer. Så ligger han jo også på siden og sover. Jeg prøver altid at sørge for at har sin egen dyne/tæppe på.
Han har enkelte nætter vågnet ofte op, men er generelt god til at sove om natten. Han tager gerne 4-6 timer i et træk og så 2-3 timer bagefter.
Men ellers er han ikke meget for at sove. I starten kunne han godt tage en lur på 2-3 timer i løbet af dagen, men det er slut nu. Nu er jeg heldig hvis han sover 1½ time i træk og de fleste gange sover han 40 minutter. Især efter klokken 16 kan han ikke finde ro, og han kan faktisk være vågen fra klokken 16-22, hvilket vi synes er utrolig længe.
Han vil konstant spise om aftenen. Men græder ikke så længe han får lov at hygge spise. Vi prøver flere gange at lægge ham til at sove, men det virker ikke rigtig.
Dagen i dag har f.eks. set sådan her ud:
16.30 A falder i søvn i mine arme efter en dag kun med klatsovning.
17.00 A bliver lagt sovende i sin lift.
17.30 A vågner og græder.
18.00 A får bryst, begge bryster da vi er ude. Herefter er han glad og vågen i en periode på 15 minutter. Han ligger på maven, smiler og pludrer.
19.30 Vi kører hjem. A sutter på min finger, begynder at skrige, får en lille tår mælk på vejen hjem.
20.00 A spiser igen og igen. Han har lukkede øjne og sutter med svagt. Han døser næsten hen, og 2 gange prøver jeg at putte ham i hans slyngevugge, men skriger efter kort tid hver gang.
21.30 A falder i søvn i slyngevuggen
01.45 A vågner og græder. Han får mad på det ene bryst. Han er meget døsig og træt. Han har skidt, så jeg skifter ham. Han får så mad fra det andet bryst. Han siger selv stop, og jeg svøber ham i hans dyne og putter ham i slyngevuggen.
03.00 A sover og jeg bærer ham ind i hans lift, som står inde i vores seng. Det gør vi også om aftenen.
03.05 A vågner og jeg tager ham over vores seng. Han er vågen og hygger sig. Jeg blunder ved siden af .
03.30 giver jeg ham en sov godt tår liggende, og vi falder begge i søvn.
05.00 A vågner og græder. Jeg prøver at trøste ved at nusse, lægge en hånd på ham osv. Men intet hjælper. Jeg tilbyder ham mad, men det vil han heller ikke. Til sidst lægger jeg ham i slyngevuggen, hvor han falder lidt til ro. Men han prutter meget og græder hver gang. (det er dog ikke normalt).
06.30 Efter en meget urolig søvn tag er jeg ham op og giver ham mad fra begge bryster.
07.15 Far står op og bøvser med ham. A både bøvser, gylper og fylder sin ble op.
07.45 får han mad fra det ene bryst.
08.00 lægger jeg i slyngevuggen, hvor han sover uroligt.
08.45 vågner han. Han får mad fra det andet bryst, og bliver lagt i sin vikle, hvor han falder i søvn med det samme. Vi går til lægen.
09.40 bliver han vækket hos lægen og undersøgt.
09.50 får han mad fra det andet bryst hos lægen. Han lægger lidt i sin barnevogn og kigger, mens jeg handler.
10.30 kommer han i vikle, hvor han sover med det samme.
11.00 vågner han og får mad fra et bryst. Han har en god vågen perioder, hvor han er glad. Vi pludrer, bøvser og leger på legegulv.
12.00 får A mad fra et bryst og bliver skiftet.
12.40 bliver han puttet i sin slyngevugge. Han ligger stille og kigger. Jeg sidder ved siden af og gynger ham blidt.
12.57 falder han i søvn uden gråd.
13.05 vågner han op, han er meget døsig, klynker, lukker øjnene, men bliver ved med at vågne.
13.30 stadigvæk det samme.
13.40 A begynder at græde og jeg tager ham op og giver ham mad fra et bryst. Han spiser langsomt og døsigt, men bliver hel manisk, hvis han slipper brystet.
13.55 Jeg tager A fra og går med ham for at bøvse, mens han desperat prøver at finde mit bryst. Typisk tegn på at han er meget træt (for træt). Jeg opgiver at gå rundt med ham, og lægger ham i slyngevuggen. Han græder nu meget i kort tid. Han stopper, da jeg begynder at synge.
14.10 A falder i søvn uden gråd.
14.26 A græder i søvne, og åbner øjene. Jeg er henne op vugge ham. Han bliver ved med at græde og siger sin madlyd. Jeg vugger ham og vugger ham og vugger ham.
14.49 A bliver ved med at vågne og græde/sige madlyd, og jeg vugger og vugger ham.
14.55 Jeg tager A op og giver ham mad efter han bliver ved med at græde/sige madlyde.
15.20 Jeg ligger mig ned, så jeg ammer liggende. Jeg falder i søvn. Regner også med A falder i søvn.
15.55 Jeg vågner igen. A er vågen. Han vil have fat på brystet. Han får det.
16.00 Jeg skifter over det andet bryst. A spiser godt i 5 minutter og falder i søvn.
16.10 A vågner, da jeg forsigtigt lægger ham ned ved siden af mig. Jeg tilbyder ham brystet igen. Mælken løber ud af det.
16.40 A er færdig med at spise. Han skriger da jeg lægger fra mig for at tisse. Jeg lægger ham i vikle, for at give ham noget ro. Han skriger, og jeg lukker lyden ude. Han bliver ved med at sige sin madlyd. Jeg tror, at hvis giver ham brystet, falder han til ro.
16.55. Han falder til ro i viklen og ligger og kigger.
Han vil næsten sutte konstant, når han er oppe hos nogen. Han vil sutte, når han er sulten, træt, har ondt, har hikke, har brug for at slappe af osv. Det er meget få stunder, hvor jeg kan have ham oppe uden han prøver at komme til brystet eller sover. Det er også kun om morgenen, når brysterne er helt fyldte, at han selv giver slip. Ellers tager jeg ham fra hver gang. Nogen gange falder han også i søvn, men vågner som regel efter 2 minutter og vil have mere. Han stopper aldrig selv og kan ligge og sutte i en hel time på et tomt bryst. Sen eftermiddag og aften sutter han nærmest non-stop kun afbrydt af puting (som ikke lykkes) og få perioder, hvor han pludrer.
Han bruger ikke sut, vi har prøvet og han kan sagtens sutte på den, men bliver sur efter 2 minutter.
Jeg har endnu dårligere erfaring med at lægge ham i liften før han sover (så skriger han uafbrudt indtil jeg tager ham op - ikke altid lige med det samme, men han falder i hvert fald ikke i søvn). Han kan godt sove i sin barnevogn, men det er også kun ½ time af gangen, så vågner han og skriger indtil jeg tager ham op.
Vi bor på 4. sal, så jeg putter ham ikke deri hver gang, men har prøvet at putte ham i den 1 -2 gange om dagen eller når vi skulle noget. Jeg har også prøvet at trække ham, så der gik 2 - 2½ time mellem hver amning. Det gjorde ikke noget godt for hans søvn, men til gengæld havde jeg et ulykkeligt barn.
Men jeg synes nu, at det er synd for ham, at han sover så kort tid, for at han simpelthen så træt, og har meget få vågne perioder. Plus jeg tænker, at han kan da ikke sove særlig godt, når han hele tiden vågner/græder. Derudover når jeg aldrig rigtig noget som helst. Man bliver også sådan ret træt, når man aldrig selv kan sove, når han sover om dagen/morgenen.. Vi fatter ikke, at han kan så længe om natten, men regner med, at det er total udmattelse. De dage hvor han har sovet godt og længe, har han slet ikke taget sådan et langt træk om natten.
Gode forslag modtages gerne. Håber det er ok, at det blev lidt langt.
Hilsen