Svar: Synd for ham, at han sover så kort tid
29. juli 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med den lille dreng :)
Det lyder som om at du har fint med mælk, din dreng spiser gerne ved brystet og vokser som han skal. Men det lyder også som om at I skal til at arbejde på lidt mere rutine og lidt mere struktur omkring amning og søvn i løbet af dagen.
Det er meget fint at han vil tage imod en sut, den bør bruges når jeres dreng skal sove. Ikke derudover, det er vigtigt at hans suttebehov så vidt muligt stilles ved brystet, men sutten kan meget fint indgå som en del af hans putteritual og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen og sove en lidt længere og bedre lur.
Det vil være rigtig godt at I arbejder på at han sover 3-4 lure dagligt og at der max. går to timer mellem hver lur. Det vil være super godt at han får mælk i forbindelse med putning, mælk skal indgå som en fast del af ritualet og det er med den alder han har, faktisk helt okay at du ammer ham i søvn.
Jeg vil foreslå dig at du i en periode forsøger at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Herefter skal han så bøvse, pludres med, leges med osv. så skal han skiftes og så skal han ammes ingen inden du putter ham til næste lur. Her ammes han så fra modsatte bryst af hvad han tidligere har fået. På den måde får du for det første stimuleret begge bryster imellem hver lur, hvilket øger din mælkemængde og du får også din dreng fyldt rigtig godt op, så du derefter kan regne med, at han sover et lidt længere stræk.
Når du putter ham, så starter du altså ofte med at skifte ham og derefter amme ham. Og netop i forbindelse med skiftning, vil det være rigtig godt, at du svøber ham i et klæde, som du også forsøger nu. Da det er varmt, så brug et bomuldslagen eller lignende. Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og ned i lift, seng eller vugge så tydeligt som han gør det, hvis han ikke er svøbt. Samtidig vil svøbet hjælpe ham til fysisk ro, så han ikke kan ligge og flagre med armene og vågne op af det.
Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han er stadig svøbt og det er så her han skal have sin sut. Træk en stofble eller lignende igennem suttens ring, så han har en klud ved sit ansigt.
Flyt ham så stille og roligt fra din favn og ned hvor han skal sove. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, det samme med slyngevuggen eller barnevognen. Det er fint at lulle ham til ro med lidt bevægelse.
Stil ham til at sove lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio, jer forældre der snakker osv. Sørg også for at han ikke står og sover for varmt. Det er vigtigt at han sover køligt, - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen, når han sover :o) Stil ham også gerne til at sove i barnevognen udenfor i løbet af dagen, så han lærer at sove ude - find et skyggefuldt træ - igen må han ikke ligge og koge i varmen :)
Derudover tænker jeg, at det vil hjælpe jer at være opmærksomme på det man kalder for bevidsthedsstadier. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Skal sandsynligvis have mælk. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Han ser lidt ud som, der hvor han også lige våger op fra en lur og man bliver i tvivl om han egentlig skulle sove lidt mere ... Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej og så vil jeg også anbefale dig at købe min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" hvori I netop kan finde råd omkring forventninger til barnets søvn de næste mange måneder frem og kan læse om, hvorfor han sover som han gør - for små børn sover anderledes end voksne :)
Mit råd er altså at du lige nu forsøger at arbejde på en lidt mere fast rytme omkring amning og søvn. Det er vigtigt at han bliver fyldt rigtig godt op med mælk hele dagen igennem og at han puttes med brystet, sut og mere og mere fast ritual, når han skal sove.
Af hensyn til risikoen for vuggedød, så anbefales det at han så vidt muligt sover på ryggen. Det er helt okay at du tager ham over til dig og ligger ned og ammer ham om natten, så du også selv få søvn. Det at udnytte natamning er også vigtigt for mælkeproduktionen og det at sove sammen, kan faktisk øge hyppigheden af amning og have betydning for vedligeholdelse af amning. Men igen - man skal også tage hensyn til risikoen for vuggedød og du må prøve at finde balancen.
Nogle gange kan han måske godt komme tilbage i egen seng igen, efter at være blevet ammet og det vil være fint at gøre dette. Og de gange hvor I så falder i søvn, må du så sikre dig at han sover på et fast underlag og har god plads omkring sig. Han skal have sin egen dyne og han bør ikke ligge med løse puder, tæpper eller lignende, som han kan risikere at blive kvalt i. Og så skal han så vidt muligt sove på ryggen ... Som regel vil barnet naturligt slippe brystet og af sig selv trille om på ryggen efterfølgende.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske